Brein en Gedrag

Wie denkt dat hij 100% rationele keuzes maak, heeft het mis. Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat alleen personen met een specifieke hersenbeschadiging in staat zijn om dat te doen. Emoties spelen een grotere rol dan we zelf graag toegeven. En van veel van die emoties zijn we ons niet bewust. Toenemende kennis over het brein leidt ertoe dat we steeds beter snappen hoe gedrag tot stand komt en waardoor het wordt beïnvloed.

Kennis over brein en gedrag, en de toepassing ervan in marketing context. Zie daar het speelveld van de NIMA Community Brein & Gedrag. Marketeers die begrijpen hoe consumer-decision making werkt, hebben een enorme voorsprong; in korte tijd groeide het aantal leden snel en onze inspiratiesessies zijn druk bezocht.

Klik hier om je aan te sluiten bij de LinkedIn groep en mis geen updates.

Ook in 2020 zullen er diverse events op de kalender staan waarin we wetenschap & onderzoek koppelen aan een specifiek toepassingsgebied binnen marketing en praktijkcases delen. Je bent van harte welkom !

Bekijk hier onze terugblikken

Literatuur

  • Martin de Munnik (2012). De koopknop. Het geheim van het consumentenbrein inclusief meer dan vijftig neuromarketingtips. Den Haag: Academic Service
  • Stephen Genco, Andrew Pohlmann and Peter Steidl (2013). Neuromarketing For Dummies. West Sussex: John Wiley & Sons Inc
  • Lone Frank (2010). De vijfde revolutie. Hoe hersenwetenschap onze wereld gaat veranderen
  • Martin LindstromK (2008). Koop mij – Waarheid en leugens over ons koopgedrag
  • Tjaco Walvis (2012). Branding with Brains. The Science of Getting Customers to Choose Your Company
  • A.K. Pradeep (2010). The Buying Brain. Secrets of Selling to the Subconscious Mind
  • Tjaco Walvis (2009). Uit de grijze massa – Waarom ons brein het ene merk boven het andere verkiest
  • Dan Ariely (2008). Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions. New York: HarperCollins.
  • Robert B. Cialdini (2007). Influence: The Psychology of Persuasion. New York: Harper Collins Publishers Inc.
  • Ap Dijksterhuis (2007). Het slimme onbewuste: Denken met gevoel. Amsterdam: Bert Bakker.
  • Mark Earls (2007). Herd: How to change mass behaviour by harnessing our true nature. West Sussex: John Wiley & Sons.
  • Malcolm Gladwell (2005). Blink: The Power of Thinking Without Thinking. New York: Little, Brown and Company.
  • Daniel Kahneman (2011). Ons feilbare denken: Thinking, fast and slow. Amsterdam: Uitgeverij Business Contact.
  • Maurits Kaptein (2012). Digitale verleiding: hoe beïnvloedingsprofielen de online marketing op z’n kop zetten. Amsterdam: Uitgeverij Business Contact.
  • Victor Lamme (2010). De vrije wil bestaat niet: Over wie er echt de baas is in het brein. Amsterdam: Bert Bakker.
  • Arne Maas (2013). De Redenloze Consument over framing in marketing. Rotterdam: Rotterdam University Press.
  • Richard. H. Thaler & Cass R. Sunstein (2008). Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness. New Haven: Yale University Press.
  • Paco Underhill (1999). Why We Buy: The Science of Shopping. New York: Simon & Schuster.

Publicaties, Platforms & Blogs

Filmpjes

Contact

Ben jij neuromarketeer of heb je interesse in neuromarketing?
Wil je via e-mail op de hoogte gehouden worden van de activiteiten, meer weten over dit platform, actief deelnemen of contact met het bestuur? Stuur dan een email naar events@nima.nl of bel 020 – 503 93 00

Isabelle Cannoo Brand Manager at Vandebron
Sophia van der Schoor Brand Manager Max Factor, Coty
Kevin Loos Head of Accounts Esports, 2Basics BV
Maud Olieslagers (voorzitter) Head of social bij Dorst & Lesser
Eva Slot Freelance Marketing