Mastercourse: Marktonderzoek – i.s.m. Data & Insights Network

Leer je eigen marktonderzoek doen, resultaten met impact te presenteren en valkuilen te vermijden!

Mastercourse: Marktonderzoek – i.s.m. Data & Insights Network

Eerstvolgende beschikbare data

INVESTERING

NIMA Member € 1 020,00 (excl. btw)

Normaal tarief € 1 270,00 (excl. btw)

Inclusief het boek 'Wat is de vraag?'', Chart Guide grafiekenposter en maaltijd op locatie

WORD MEMBER EN BESPAAR

Word member en bespaar 20% op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 99 heb je je investering er al meteen uit.
Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl of Let op: verrekening door middel van passe-partout is niet mogelijk
NIMA hanteert de NIMA Fair Acces Policy.

SPREKERS VOOR DIT EVENT

Michiel Dullaert Durk Bosma

BESCHIKBARE DATA

schrijf me in voor 16-09-25

Data & Insights Network
Kabelweg 57, Amsterdam

16-09-25
09:30 - 16:00

D&I Network.PNG
 
In samenwerking met Data & Insights Network wordt deze mastercourse georganiseerd.

Zelf aan de slag gaan met marktonderzoek, is vaak makkelijker dan je denkt. Maar let op, er zijn wel valkuilen waar je als beginnende onderzoeker makkelijk in kunt vallen. Deze mastercourse is samengesteld voor marketeers die zelfstandig met marktonderzoek aan de slag willen en deze valkuilen willen ontlopen. Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken. Van het onderzoek zelf, tot aan de eindpresentatie aan collega’s. Dit maakt de mastercourse ideaal voor professionals die zelf weinig ervaring hebben met het uitvoeren van marktonderzoek. 

Inhoud

De beste marketingbeslissingen worden genomen op basis van gedegen marktonderzoek. Toch slaan veel marketeers deze fase over en handelen op onderbuikgevoel. In deze mastercourse Marktonderzoek leer je op de goede manier de juiste vragen te stellen waardoor je zelf meer, betere en snellere antwoorden krijgt. 

DINSDAG 16 SEPTEMBER: INLEIDING & KWALITATIEF ONDERZOEK, DE BASICS – DOOR DURK BOSMA

Waarvoor gebruik je marktonderzoek? Waarvoor zou je het moeten gebruiken? Hoe kom je er achter welke vragen je zou moeten beantwoorden?

  • Wat kun je ermee (en wat niet)
  • Met welke beperkingen moet ik rekening houden
  • Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag? 
  • Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?

Hoe staan je klanten tegenover jouw product, dienst of service? Waarom kopen ze (niet) meer? Kwalitatief onderzoek verschaft je belangrijke insights over waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).

  • Groepsdiscussies versus individuele interviews
  • Online kwalitatief onderzoek
  • Interviewtechnieken

DINSDAG 23 SEPTEMBER: KWANTITATIEF ONDERZOEK, DE BASICS &

ANALYSEREN – DOOR DURK BOSMA

Harde cijfers zijn overtuigend. Wie kent ons bedrijf? Wat is de potentie van het nieuwe product? Hoe tevreden zijn klanten? Hoe groot is de markt? Vragen die met kwantitatief marktonderzoek beantwoord worden

  • Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
  • Steekproeven: de basis
  • Respondentcontrole
  • Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
  • Een enquêtetool kiezen

De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.

  • Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
  • Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
  • Wrap-up van eerder behandelde onderdelen

DINSDAG 30 SEPTEMBER: ONDERZOEKSRESULTATEN DELEN MET IMPACT – DOOR MICHIEL DULLAERT

Je hebt het probleem en de oplossing scherp voor ogen, nu is het zaak om de rest van de organisatie hierover te informeren, inspireren en activeren.

Blok 1: Datavisualisatie, van inzicht naar impact

  • Waarom visualiseer je data
  • Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief.
  • Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen.
  • Waarom kies je een bepaalde grafiek en welke grafieken kun je beter niet kiezen.
  • Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen.

Blok 2: Hoe ontwerp ik onvergetelijke presentaties

  • Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.
  • De opbouw van een goede presentatie. De kracht van het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.
  • Dia of slide design voor presentaties. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekst slide, de fotoslide en de data slide.
  • Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal.

In samenwerking met  Data & Insights Network.

De Mastercourse vindt plaats op 16, 23 en 30 september 2025 bij het Data & Insights Network te Amsterdam. De trainingen op 16 en 23 september starten om 09:30 uur tot 16:30 uur. De training op 30 september vindt plaats vanaf 13:00 uur tot 16:00 uur.

Deze Mastercourse zal gefactureerd worden door NIMA. Van NIMA ontvang je tevens een bevestiging van inschrijving.

Door je in te schrijven ga je akkoord met het feit dat jouw NAW-gegevens, telefoonnummer en mailadres worden gedeeld met Data & Insights Network t.b.v. je deelname. 
 

Michiel Dullaert

Data designer en data visualization teacher

Gepassioneerd over datavisualisatie én het vertellen van data gedreven visuele verhalen. Altijd op zoek naar nieuwe inzichten om infographics en presentaties nog beter te maken. Michiel verzamelt inzichten over data-ontwerp, visuele communicatie en storytelling en nog veel meer en combineert daarna de beste tips en tricks tot trainingen. Deze trainingen kenmerken zich door passie en enthousiasme. In een hoog tempo wisselen theorie, oefeningen en filmpjes elkaar af, doorspekt met anekdotes en veel voorbeelden uit de praktijk. Deelnemers ervaren het verschil tussen slechte en goed visualisaties en ontdekken hoe ze zelf daarin het verschil kunnen maken.

Durk Bosma

Marktonderzoek Expert

Succesvol marktonderzoek beantwoordt de juiste vragen op een heldere en inspirerende manier. Durk Bosma – helpt met zijn bedrijf Inzicht & Impact opdrachtgevers om marktonderzoek succesvol in te zetten doormiddel van advies, uitvoering van marktonderzoekprojecten en het geven van trainingen. Als marktonderzoeker heeft hij zijn sporen verdiend aan bureauzijde en opdrachtgeverskant. Durk wordt enthousiast van ingewikkelde onderzoeksvragen waarvoor een pragmatische aanpak gevonden moet worden. Met oud-collega Erik de Kort schreef hij het boek “Wat is de vraag?”.

Praktische informatie

Niveau
Niveau A – Weinig ervaring
Opbouw
De mastercourse bestaat uit drie bijeenkomsten bestaande uit een combinatie van theorie en praktijk.
Inclusief
Certificaat, Lesmateriaal, Koffie/thee & Lunch
Het boek “Wat is de vraag?” t.w.v. €29,95

AANTAL PE-PUNTEN?
12 PE-punten