Mastercourse: Merkmanagement

Word als (senior) professional opgeleid om de regisseur van het merk en de merkcommunicatie te kunnen zijn

INVESTERING

NIMA Member € 1 000,00 (excl. btw)

Normaal tarief € 1 400,00 (excl. btw)

Inclusief literatuur en ontvangst met diner

WORD MEMBER EN BESPAAR

Word member en bespaar 20% op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 99 heb je je investering er al meteen uit.
Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl of 020-5039300.
Dit event valt in het NIMA Passe-partout. NIMA hanteert de NIMA Fair Acces Policy.

SPREKERS VOOR DIT EVENT

Jos Diender Frederike van Urk Jurgen Surstedt Erik Voskuijl

BESCHIKBARE DATA

Deze mastercourse is verplaatst naar januari.
 

Deze Mastercourse vindt op 4 verschillende dagen plaats

 
Start januari 2024 (komt binnenkort online) 
 
 
Recent onderzoek wijst uit dat veel organisaties in Nederland merkmanagement als complex, onvoorspelbaar, rommelig, chaotisch en soms zelfs anarchistisch ervaren. De evolutie en fragmentatie van media helpen daar niet bij. Ook de democratisering rondom de vraag van wie het merk is, waarbij de stem van de klant, consument of andere belanghebbende zwaarder weegt dan die van de merkmanager, werpt de vraag op of de huidige (marketing)communicatieprofessional voldoende is toegerust om regisseur te zijn en niet alleen deelnemer in de communicatie rondom het merk. Want hoe zorg je er in deze situatie als (eind)verantwoordelijke voor dat het merk consistent communiceert in vorm en inhoud? Dat de zo weloverwogen merkpositionering ook wordt waargemaakt in alle touchpoints van het merk en ook als zodanig wordt ervaren door interne en externe stakeholders.
 
Dit is met name een uitdaging voor merken die meer zijn dan alleen een 'gewoon' productmerk. Merken die actief zijn in meerdere/verschillende categorieën of productgroepen bijvoorbeeld. Of (organisatie)merken die verbonden zijn in verschillende afdelingen binnen de organisatie en meer merkdoelgroepen hebben dan alleen klanten (cliënten, gasten of patiënten). Zogenaamde orgpromerken: merken die tegelijkertijd organisatiemerk én productmerk zijn. En voor merken waarbij de mens een belangrijke rol speelt in de dienstverlening. In die zin complexe merken dus. 
 

Waarom deze mastercourse volgen?

Er bestaan voldoende opleidingen die stilstaan bij de vraag wat merken zijn en waar ze voor staan, wat een positionering is, uit welke onderdelen een merkidentiteit bestaat en wat de elementen van merkcommunicatie zijn. Deze mastercourse richt zich daarentegen vooral op de how to van deze onderwerpen en begrippen. We geven antwoord op de vraag: hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van de merkpositionering bij merken die breed verankerd zijn in organisaties en verschillende merkdoelgroepen hebben, zodat er een consistente en duurzame merkbeleving wordt gerealiseerd?
 
 

Wat houdt de NIMA Mastercourse Merkmanagement in?

Deze mastercourse  behandelt de management-, proces- en internal brandingkant van het merk, van de merkidentiteit en van de merkcommunicatie. Aan de hand van de brand management life cycle, behandelen we elk van de stappen die doorlopen moeten worden om te komen tot een sterk merk. Deze mastercourse leidt (marketing)communicatieprofessionals op om de regisseur te kunnen zijn van het merk. Onderstaande vragen komen aan de orde:
  • Hoe zorg je ervoor dat het merk het uitgangspunt wordt voor het gehele handelen van de organisatie?
  • Hoe kan de organisatie rondom het merk het best worden ingericht? Welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden kunnen gedefinieerd worden?
  • Hoe vertaal je de merkpositionering voor jouw organisatie naar passende merkbouwstenen?
  • Hoe betrek je medewerkers bij de organisatie, haar identiteit en positionering?
  • Hoe kan je ervoor zorgen dat alle brand touchpoints aansluiten op de merkpositionering? En welke tools kunnen hieraan bijdragen?
  • Hoe kun je onderzoeksresultaten van (bestaande) onderzoeken gebruiken om de merkprestatie te verbeteren?
Samengevat staat in deze NIMA Mastercourse centraal hoe je de regie over het merk voert en hoe je er als merkeigenaar voor kunt zorgen dat je als merk waarmaakt wat je belooft. Daarnaast biedt de mastercourse inzicht in de recente ontwikkelingen in het vakgebied, state-of-the-art cases, diverse praktijkprofessionals die aanwezig zijn om hun inzichten met je delen (je kunt daarbij denken aan merken als ING, Interpolis, HEMA), geïnspireerde mededeelnemers en een uitbreiding van jouw netwerk.
 

Programma

De mastercourse vindt  op 4 avonden plaats. We gaan van start met een diner vanaf 17:30 uur. Om 18.00 uur starten we inhoudelijk en sluiten samen om 21.00 uur af. Hieronder staat per avond een korte samenvatting van wat je kunt verwachten:
 
  • Sessie 1: 6 november – Merkorganisatie en merkoriëntatie: alles over het intern managen van het merk en het leiderschap dat nodig is om het merk een blijvende plek te geven aan de directietafel. We staan stil bij de uitdagingen die je als merkmanager hebt binnen organisaties die het merk meer als een logo en marketing communicatie tool zien dan als een instrument dat een waardevolle bijdrage kan leveren aan de bedrijfsdoelstellingen. De module wordt geleid door Peter van Steensel van De Positioneringsgroep en Erik Voskuijl, merkstrateeg bij de VIM Group.
  • Sessie 2: 13 november – Merkstrategie en merkontwikkeling: met de kennis van module 1 geef we inzicht hoe je merk strategische initiatieven zoals positioneren en merkportfolio & architectuur succesvol kan ontwikkelen en implementeren. Met vele praktijk voorbeelden laten we zien hoe deze initiatieven strategisch kunnen worden ingezet om zo het merk meer waarde te geven.   Deze module wordt gegeven Tim Jager en Erik Voskuijl, merkstrategen bij VIM group en door Jurgen Surstedt, senior manager merkmanagement bij Interpolis. 
  • Sessie 3: 20 november – Internal Branding: deze module gaat over hoe medewerkers kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie en hoe je ze betrokken krijgt bij de organisatiedoelstellingen en merkstrategie. Daarnaast wordt uitvoerig stil gestaan over de rol van CEO en leidinggevenden in het bedrijf en hoe zij kunnen bijdragen aan het verbeteren van de employee journey. Tevens zal de impact van het merk op talent acquistion worden belicht. De module wordt gegeven door Bea Aarnoutse, managing partner van PROOF en en de fascinerende internal branding case van de rebranding Nuon naar Vattenfall door Nadienske de Vries en Anouk IJfs van Vattenfall.
  • Sessie 4: 27 november – Merkevaluatie: alles over de manier waarop de merkprestatie en de bijdrage aan het bedrijfsresultaat gemeten kan worden. In deze module wordt ook aandacht besteed hoe je data en inzichten beschikbaar maakt voor een groter intern publiek en welke rol het kan spelen om leidinggevenden te overtuigen van investeren in het merk. Door Jos Diender,  Senior digital brand & marketing consultant bij VIM Group en Marceline Veen, Senior insights consultant bij Validators.
''Iedere les van deze leergang was even interessant. Elke spreker besprak een eigen case en het is goed om te weten dat mensen in andere bedrijven tegen dezelfde dingen aanlopen als ikzelf'' -Deborah Pluijmakers, Team Lead Contentmanager Brunel
 

Voor wie de NIMA Mastercourse Merkmanagement bedoeld?

Ben je werkzaam in een senior (marketing)communicatie- of merkfunctie, ben je eindverantwoordelijk voor een 'complex' merk of heb je de ambitie dat binnenkort te worden? En zoek je vanuit verschillende invalshoeken (zowel theorie als praktijk) naar een fundamenteel en actueel inzicht in hoe je merken sterker kunt maken en efficiënter kunt organiseren? Dan ben je toe aan de Mastercourse Merkmanagement. Deze mastercourse is erop gericht je de kennis, vaardigheden en het inzicht te geven om het merk efficiënter en effectiever te managen. Na afloop ben je in staat om als regisseur van het merk te opereren en het merk bedrijfsmatiger te managen. Voor de aanmelding geldt een toelating. Indien je aan deze mastercourse wilt deelnemen, word je verzocht om bij je aanmelding tevens je motivatie aan te leveren (ca. half A4tje) mede aan de hand van jouw praktijksituatie, waarna definitieve toelating volgt.

AANTAL PE-PUNTEN?
10 PE-punten

Geldt alleen voor: