Merkreputatie & Integer Leiderschap
Handelt jouw (merk)organisatie integer, ook als niemand kijkt?
Eerstvolgende beschikbare data
Integriteit is de heilige graal van leiderschap en cruciaal voor het bouwen en behouden van een sterke reputatie. Handelt jouw (merk)organisatie integer, ook als niemand kijkt? Het is tegenwoordig de grootste uitdaging voor organisaties en merken om te voldoen aan de heersende verwachtingen en waarden en normen, vanuit de omgeving van interne en externe stakeholders.
Als je deze verwachtingen in kaart brengt, beschik je over een nieuw perspectief en fundamenteel vertrekpunt. In deze opleiding leer je hoe je integriteit internaliseert in jouw bedrijfscultuur, gedrag en gemeenschappelijke vertrekpunten (missie, visie, purpose, waarden en normen.
Programma
De omgeving die meer druk uitoefent en de rol van reputatiemanagement in dit nieuwe perspectief
- Als de omgeving de druk op het merk opvoert.
- Omgeving als uitgangspunt voor merkhandelen.
- Identiteit als vertrekpunt voor het gedrag van de merkorganisatie.
- Kijk eerst naar de mens en dan naar de regels.
- Leiderschap en kwetsbaarheid.
- Moreel leiderschap is geen keuze.
Dag 2 – Wo 12 maart
Omgaan met stakeholderkapitalisme en het realiseren van stakeholderengagement in de praktijk, als onderdeel van langetermijnwaardecreatie voor alle stakeholders
- De veranderende omgeving door de verplichte nieuwe Europese wetgeving CSRD en rapportage over ESG, met verplichting tot langetermijnwaardecreatie voor en met alle stakeholders.
- Hoe voorkom je greenwashing en purposewashing?
- Stakeholdermapping: stakeholders kennen en prioriteren.
- Strategieën voor stakeholderengagement.
- Verantwoording en verslaglegging.
Dag 3 – Wo 19 maart
Inzicht in de filosofische stromingen en verkenning van het begrip ethiek
- Ethiek: verkenning van een explosief begrip.
- Vijf verschillende visies op ethiek handelen voor je merk.
- Alledaagse uitdagingen aan je moraal.
- Hoe kan ik ondanks alles het goede doen.
Dag 4 – Wo 26 maart
De ontwikkeling van een integere bedrijfscultuur en toepassing van het 3-fasenmodel voor het nemen van meer morele besluiten
- Merkcultuur: bovenstroom en onderstroom.
- Integriteit: rationeel en emotioneel.
- Het scherp formuleren van de morele kwestie.
- Morele argumenten, pro en contra.
- Waardevolle morele besluiten nemen.
Dag 5 – Wo 2 april
Het proces van merkwaarden naar beoogd gedrag en het faciliteren van de interne organisatie als belangrijkste communicatiekanaal voor de merkorganisaties. Wat helpt medewerkers het gewenste gedrag te vertonen?
- Het betrekken van medewerkers in het nadenken over de merkwaarden via interactieve beleidsvormen.
- Het verhaal rond de merkwaarden.
- Begeleiding van medewerkers rond de merkwaarden en de (voorbeeld)functie daarin van leidinggevenden en rolmodellen.
- Het proces van ruimte creëren voor medewerkers om betekenis te kunnen geven aan merkwaarden en ethisch gedrag en de benodigde faciliteiten en randvoorwaarden.
- Inventariseren van en omgaan met mogelijke barrières en versnellers bij gewenst gedrag.
- Merkwaarden en het proces van werving en onboarding.
Dag 6 – Wo 9 april
Nieuw leiderschap, de communicatie/marketingmanager als tegenspreker van de CEO en de toekomstgerichte inrichting van de communicatiefunctie
- De merkorganisatie in een turbulent krachtenveld vol valkuilen.
- De onschatbare waarde van een goede manager communicatie/marketing.
- De kenmerken van een moderne afdeling communicatie/marketing.
- Invulling van je rol als adviseur naar de raad van bestuur of directie.
Dag 7 – Wo 16 april
Slotdag met casusopdracht
- Praktijkopdracht: Een moreel merkprobleem uit de eigen organisatie wordt tot een integer beredeneerd besluit gebracht, met behulp van de geleerde ethische methode.
AANTAL PE-PUNTEN?
30 PE-punten
Geldt alleen voor:
Register Marketeers
Senior Marketing Professionals
NIMA Qualified Lecturers