Leiderschap van strategische vernieuwing
"Leiderschap van Strategische Vernieuwing" is een unieke opleiding voor bestuurders en managers die hun organisaties willen leiden naar een toekomst vol kansen en uitdagingen.
Eerstvolgende beschikbare data
In een tijdperk van ongekende verandering en complexiteit staat effectief leiderschap centraal in het succes van elke organisatie. Onze nieuwe opleiding “Leiderschap van Strategische Vernieuwing” is een unieke opleiding voor bestuurders en managers die hun organisaties willen leiden naar een toekomst vol kansen en uitdagingen.
Ontwikkeld en begeleid door Rachelle van der Linden en Marco Derksen
Voor wie?
Deze opleiding is ideaal voor senior marketeers, innovators, business developers, change agents, veranderaars, managers of teamleiders en andere senior executives die hun leiderschapsvaardigheden willen versterken en hun organisaties willen voorbereiden op de uitdagingen van morgen. Bereid u voor om uw leiderschapspotentieel te ontketenen en uw organisatie naar nieuwe hoogten te stuwen.
Programma
Dag 1 & 2 | 23+24 jan 2025
Masterclass 1: Kleur bekennen & strategisch kompas
- Kennismaking (deepdive): inzicht in chaos en drijfveren van vernieuwing
- Reflectie
- Ontwikkelen van een nieuw organisatiekompas
- Implementatie van het strategische kompas
Omschrijving: In een maatschappij die continu in beweging is, is helder onderscheidend vermogen steeds meer een randvoorwaarde voor succesvolle organisaties en authentiek leiderschap. Hoe kies je een heldere positie en waarom? Hoe zorg je voor een doorvertaling van dat onderscheidend vermogen, die heldere kleur, in alles wat je organisatie drijft en doet?
Strategische vernieuwing staat en valt bij een heldere kleur en zichtbaarheid daarvan. In deze tweedaagse masterclass staan de noodzaak en de stappen van het strategische kompas centraal. We geven inzichten en handvatten en laten je succesvolle implementaties hiervan zien. Een complete tweedaagse masterclass die iedere vernieuwer en manager een basis geeft om de organisatie vanuit de kern te laten groeien en bloeien. Met inspirerende topsprekers die in de praktijk succesvol hebben vernieuwd. Praktische inzichten, discussies met elkaar en volop praktische instrumenten om zelf je kompas te ontwikkelen.
Dag 1:
- Kick-off en kennismaking (deepdive)
- Inzicht in chaos en drijfveren van vernieuwing
- Trends & ontwikkeling, duiding, chaos
- Reflectie
Dag 2:
- Ontwikkelen van een nieuw organisatiekompas
- Zorg & gezondheid: de transitie van wereldse thema’s
- Methodieken voor herontwerp en plaatsing van het “Kleur bekennen”-kompas
- Ontwerpen van je kompas: van-naar transitie, kernrol vastleggen
Op dag 1 sluit Anouk Beeren aan als gastdocent. Voor haar is Kleur bekennen vanzelfsprekend. Samen met Marco en Rachelle heeft ze digitalisering en heldere keuzes gemaakt bij Bidfood, maar vertelt ze ook hoe ze kleur bekend heeft bij Intergamma en nu als CEO bij Ibuyflowers. Een inspirerend verhaal!
Literatuur:
- Rachelle van der Linden, Marco Derksen, Kleurbekennen, 2019
- Artikelen en whitepapers (worden tijdens de masterclass gedeeld)
Dag 3 & 4 | 20+21 feb 2025
Masterclass 2: Leiderschap in tijden van AI
- Ethische dilemma’s van AI
- Mensgerichte AI-toekomst
- Leiderschapsvaardigheden in de context van AI
Omschrijving: In een wereld waarin AI steeds meer invloed heeft, is het cruciaal om de ethische dimensies van deze technologie te begrijpen. De 2-daagse Masterclass “Leiderschap in tijden van AI” biedt leiders van strategische vernieuwing de kennis en tools om hun organisaties voor te bereiden op de ethische uitdagingen die AI met zich meebrengt. Of het nu gaat om privacy, bias, of controleerbaarheid, deze masterclass biedt inzichten en praktische handvatten voor een ethisch verantwoorde integratie van AI in strategische besluitvorming.
Dag 1:
- Introductie tot AI: Wat is het en waar staan we nu?
- Ethische dilemma’s van AI
- Reflectie op AI en ethiek
Dag 2:
- Toekomst van AI: Hoe komen we tot een mensgerichte AI-toekomst?
- AI in de praktijk: implementaties en casestudies
- Wat vraagt AI van leiderschap?
Literatuur:
- Bennie Mols, “Slim, Slimmer, Slimst”, 2023
- Madhumita Murgia, “In de schaduw van AI”, 2024
- Artikelen en whitepapers (worden tijdens de masterclass gedeeld)
Dag 5 & 6 | 27+28 mrt 2025
Masterclass 3: Business model & vernieuwend leiderschap
- Nieuwe markten en verdienmodellen
- Community based organiseren
- Inclusief kleurrijk leiderschap
Omschrijving: Deze masterclass richt zich op het omdraaien van traditionele bedrijfsmodellen en het ontdekken van nieuwe markten en verdienmodellen. Sociale, creatieve en technologische innovaties spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Deelnemers zullen leren hoe ze hun organisatie kunnen transformeren en aanpassen aan de huidige markteisen door middel van vernieuwend leiderschap en strategische samenwerking.
Dag 1:
- Businessmodel innovatie: Hoe draai je een bedrijfsmodel om?
- Gesprekken met experts over nieuwe markten en verdienmodellen
- Impact van sociale, creatieve en technologische innovaties
Dag 2:
- Vernieuwend leiderschap en strategisch samenwerken
- Nieuwe organisatiemodellen en community based organiseren
- Interactief netwerk ontwerpen en balans tussen geven en ontvangen
Literatuur:
- Rachelle van der Linden, Marco Derksen, Kleurbekennen, 2019
- Patrick van der Pijl, Business Model Shifts, 2020
- Artikelen en whitepapers (worden tijdens de masterclass gedeeld)
Dag 7 & 8 | Data nog te bepalen
Masterclass 4: De toekomst van leiderschap
- Fundamentele leiderschapsprincipes
- Taoïsme en leiderschap in digitale transformatie
- Reflectie en implementatie
Omschrijving: Deze tweedaagse masterclass combineert inzichten uit moderne leiderschapstheorieën en eeuwenoude Chinese wijsheid om leiders toe te rusten voor de uitdagingen van digitale transformatie. Deelnemers zullen niet alleen praktische vaardigheden ontwikkelen voor het leiden van digitale veranderingen, maar ook diepgaande inzichten verwerven in adaptief en evenwichtig leiderschap geïnspireerd door Taoïstische principes.
Dag 1:
- Fundamenten van leiderschap
- De noodzaak van nieuwe leiderschapsvaardigheden
- Zelfbeoordeling van leiderschapsvaardigheden
- Leiderschapsprincipes voor (digitale) transformatie
Dag 2:
- Taoïsme en leiderschap
- Het concept van Wu Wei in (digitale) transformatie
- Succesvolle (digitale) transformaties
- Reflectie en implementatie
Literatuur:
- Hill, L. A., et al. (2022). “Collective Genius: The Art and Practice of Leading Innovation”
- Lao Tzu. “Tao Te Ching” (vertaling naar keuze)
- Artikelen en cases (worden tijdens de masterclass gedeeld)
Slotdag (voor wie alle masterclasses heeft gevolgd)
Datum wordt nog vastgesteld
- Finale: de belofte en het gaan DOEN!
- Presentaties door de groep
Omschrijving: Deze finale dag is bedoeld voor deelnemers die alle masterclasses hebben gevolgd. Het programma van de slotdag zal gericht zijn op het recreëren van de geleerde kennis en vaardigheden, en de toepassing hiervan in de praktijk door middel van presentaties en groepssessies.
- Finale: de belofte en het gaan DOEN!
- Presentaties door de groep
- Technieken van presentaties: bevlogenheid, lef, blokkades
- Voorbereiding gerichte vernieuwing en vormgeving van de ‘finale’
Inclusief / Exclusief
De Masterclass is inclusief literatuur, catering op beide dagen en een diner op de eerste dag. Overnachting en ontbijt zijn niet inbegrepen. Wel is er voor deelnemers de mogelijkheid zelf overnachtingen te boeken bij het Hilton Soestduinen via reservations.soestduinen@hilton.com. Voor vragen kunt u een email sturen naar info@irisacademy.nl of bel 06-82006162.
Locatie
Soestduinen
AANTAL PE-PUNTEN?
25 PE-punten
Geldt alleen voor:
Register Marketeers
Senior Marketing Professionals
NIMA Qualified Lecturers