Merk Leiderschap – Positioneren voor de toekomst
15 Topsprekers
Eerstvolgende beschikbare data
Wil jij de ontwikkeling van jouw (organisatie)merk onderbouwd en geïnspireerd richting geven, zodat het merk een kompas wordt voor de organisatie én klanten? De opleiding Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst daagt je uit om als professional je eigen visie te vormen op hoe het merk kan bijdragen aan het succes van jouw organisatie, daarbij ondersteund door merkspecialisten Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis.
In deze opleiding leer je van de theorieën van grote merkdenkers, de kennis en ervaringen van 15 topsprekers uit de wetenschap en de praktijk, van succesvolle cases én van de ervaringen van jouw medestudenten. Elke opleidingsdag wordt een nieuw thema behandeld, waarbij we je prikkelen om vanuit verschillende perspectieven naar merkvraagstukken te kijken. Tevens krijg je concrete handvatten aangereikt hoe je richting geeft aan de ontwikkeling van het merk en de organisatie daarin mee kan nemen.
Programma
Introductie van merkleiderschap
"Leidende denkers over merken"
Kennismaking met merktheorieën en merkdenkers.
- Introductie van de opleiding en kennismaking met elkaar
- De ontwikkeling van het merk in de tijd
- Basistheorieën van merkdenken
- Het merk in het geheugen: associaties, categorisatie
- Informatieverwerking
Dag 2: 7 maart '25
Positioneren voor de toekomst
"Een leidend merk: positionering en merkgroei"
Kernprincipes van positioneren: (her)categorisatie en een gedachtegoed.
- Positioneren is (her) categoriseren
- Van associaties naar een richtinggevend gedachtegoed
- Bronnen voor een positionering van inside-out en outside in
- Theorieën over hoe merken groeien: penetratie versus loyaliteit.
- Saliency, Distinctive Brand Assets, CEPs, differentiation en distinctiveness
Dag 3: 3 april'25
Merkidentiteit en betekenis
"De organisatie als merk"
Organization branding en betekenisvol zijn als organisatiemerk.
- Identiteit: de eigenheid van de organisatie als bron voor positioneren
- Identificatie, medewerkers alignment
- Merkoriëntatie en cultuur: lessen uit de praktijk & wetenschap
- Identificatie van merkwaarden aan de hand van het Drijfveren-model
- Betekenisvolle en waardevolle organisaties
Dag 4: 4 april '25
Merkportfoliobeleid
"Een effectieve merkportfolio"
De ontwikkeling van een passend portfoliobeleid.
- Inzichten uit de wetenschap
- Basismodellen: de drivers van portfoliostrategie
- Diverse voorbeelden uit de praktijk
- Leren van een praktijkcase
- Hotelcase Portfoliobeleid – Harvard Business Review – interactieve opzet.
Dag 5: 8 mei '25
Merkontwikkeling vanuit onderzoek
"Op zoek naar het sturende inzicht"
Bronnen voor positioneren: de outside-in analyse.
- Het openen van de mentale wereld van de consument/markt
- Data en consumenteninzichten als bron van haakjes voor positioneren
- Verschillende onderzoeksmethoden en modellen (waaronder Mentality)
- De merkbelofte als antwoord op het inzicht: conflictmodel en andere tools
- Praktijkvoorbeelden en cases
Dag 6: 9 mei '25
Merkontwikkeling en merkmanagement
"Het managen van het merk intern en extern"
Merkontwikkeling vanuit een kompas.
- De merkbelofte waarmaken
- Merkmodellen als handvat
- Het meenemen van de organisatie
- Productontwikkeling en innovatie van het merk
Dag 7: 5 juni '25
Van merk naar gedrag
"Van inspiratie naar activatie"
Merkbouwen in een digitale tijd.
- Sterk digitaal merk
- Customer experience en communicatie
- Werking en effectiviteit van communicatie.
- Leren van winnende effiecases
- Vooruitblik naar de intervisiedag (deelname is optioneel)
Dag 8: 6 juni '25
Merken van vandaag en morgen
"Een leidend merk vraagt focus en commitment"
Positioneren is kiezen.
- Van theorie naar de eigen praktijk
- Het dilemma-spel en de hitformule
- Voorbereiding op de intervisiedag
- Afronding van de leergang
Jij bent verantwoordelijk voor het (organisatie)merk of je adviseert op dit niveau. Jouw uitdaging is om ervoor te zorgen dat dit merk toekomstbestendig is en op de bestuursagenda komt met betrekking tot onderwerpen zoals: cultuur, innovatie, digitalisering en marketing. Je wil een stevige gesprekspartner zijn op bestuursniveau en daarom jouw kennis over merken en merkmanagement verder ontwikkelen met de nieuwste inzichten. Je kijkt ernaar uit om tijdens inspirerende lessen ondergedompeld te worden in theorieën, inzichten, cases en praktijkervaringen om daar vervolgens voor je eigen merkvraagstukken mee aan de slag te gaan.
- Met welke theorieën, inzichten en tools kun je het merk op een hoger niveau en steviger in de organisatie verankeren?
- Wat zijn de belangrijkste bronnen en bouwstenen voor een relevante en onderscheidende positionering?
- Hoe richt je een merkenportfolio dat aansluit bij de organisatie én de markt?
- Hoe neem je de organisatie mee?
- En hoe wordt een merkpositionering richtinggevend voor productontwikkeling, dienstverlening en communicatie?
Zit jij in een andere situatie of met andere vragen en wil je weten of deze opleiding daarop aansluit? Neem dan contact met ons op, wij zijn benieuwd naar jouw verhaal.
8 intensieve dagen met inspirerende lessen van de begeleiders en 15 toonaangevende gastdocenten. Je kennis met betrekking tot merkontwikkeling en positionering wordt verdiept en verbreed. Daarbij is er volop ruimte voor uitwisseling met de medestudenten en om te sparren met de begeleiders. Je krijgt handvatten om jouw (organisatie)merk inspirerend, onderbouwd en met de nieuwste inzichten vorm en richting te geven. Zo versterk je niet alleen het merk van de organisatie, maar til je ook de Nederlandse merkenbouw en merkleiderschap tot een hoger niveau.
Voor wie is deze opleiding?
Deze opleiding is bedoeld voor: merk-, marketing- en communicatieprofessionals van commerciële en publieke organisaties die streven naar een meer centrale en sturende rol van het merk in de organisatie. Deze opleiding sluit aan bij merkverantwoordelijken, -adviseurs en -strategen die voor zichzelf of bij een bureau werken, die inmiddels wat jaren ervaring hebben en hun strategische merkkennis willen vergroten en updaten met de laatste inzichten en voorbeelden.
De strategische principes (op het gebied van positionering, portfoliobeleid, merkinnovatie) die in deze opleiding aan de orde komen, zijn voor organisaties van elke omvang en voor alle branches van toepassing, zoals: fmcg, B-to-B, dienstverlening, industrie, retail, not-for-profit, overheid.
Wie verzorgen de opleiding?
Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis zijn de ontwerpers, samenstellers en programmaleiding van deze opleiding. Zij overzien het curriculum en begeleiden alle dagen. Beiden zijn tijdens de lesdagen aanwezig.
Mary is partner bij strategisch merkadviesbureau De Positioneerders en beschermvrouw van SWOCC. Zij is merkspecialist met als focus: merkpositionering, merkcommunicatiestrategie en effectiviteit. Zij werd door het GvR bekroond met een Coq de Grand Honneur en als VIA Legend. Onno Maathuis is partner bij De Positioneerders en wetenschappelijk actief bij SWOCC en bij Corporate Reputation Review. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar merkportfolio-management. Samen hebben zij de afgelopen jaren veel uiteenlopende organisaties geholpen bij het nemen van beslissingen over de (her-)positionering van hun merken en hun portfolio.
De opleiding bestaat uit in totaal 8 opleidingsdagen en zelfstudie. In totaal beslaat de opleiding 4 tot 5 maanden. In de planning wordt rekening gehouden met schoolvakanties en feestdagen.
Het programma bestaat uit 8 thema’s.
- Elk thema beslaat 1 opleidingsdag. De 8 opleidingsdagen worden in 4 blokken van twee aaneengesloten dagen aangeboden. Tussen de blokken zitten circa 4 weken.
- De opleiding wordt afgerond met een intervisie-/examendag.
Literatuur
Eventuele artikelen, lesmaterialen en testen worden ter beschikking gesteld.
Overnachting
Stuur een mail naar info@irisacademy.nl of bel 06 5027 5547. Wij informeren je graag over de overnachtingsmogelijkheden.
AANTAL PE-PUNTEN?
25 PE-punten
Geldt alleen voor:
Register Marketeers
Senior Marketing Professionals
NIMA Qualified Lecturers