NIMA Marketingprijzen

NIMA Marketing Company of the Year Awards – Vier het beste in marketing

Bij NIMA geloven we dat marketing soms een waar kunstwerk kan zijn. Om uitzonderlijke prestaties in het vak te erkennen, reiken we de NIMA Marketingprijzen uit – dé ultieme eer voor teams die marketing tot een collectief succes maken. Deze prijzen zijn er om het werk te belonen van het volledige marketingteam, de betrokken bureaus én het bedrijf of merk dat gezamenlijk aan een indrukwekkende marketingprestatie heeft gebouwd. Samen vieren we de kracht van marketing en de bedrijven die hun vakmanschap tot het hoogste niveau hebben gebracht.

Wat maakt de NIMA Marketingprijs uniek?

De NIMA Marketingprijs is de enige prijs in Nederland die verder kijkt dan marketingcommunicatie en het volledige marketingproces beloont. We eren teams die alles in huis hebben om ál het lef, de creativiteit en de inspanningen in één groots succes om te zetten. Wanneer elke schakel op zijn plek valt, elke strategie werkt en alle sterren goed staan, verdien je het om het beste marketingbedrijf van Nederland genoemd te worden. Het is meer dan een reclamecampagne of slimme online strategie – het is de belichaming van marketing op zijn best.

Markeer 1…. juni 2025 in je agenda!

De NIMA Marketingprijzen worden uitgereikt tijdens de NIMA Marketing Day op 1…. juni 2024 in DeFabrique, Maarssen. Mis deze bijzondere viering van het marketingvak niet en reserveer de datum alvast in je agenda!

 

Dé categorieën voor de NIMA Marketing Company of the Year Award

De NIMA Marketing Company of the Year prijzen zijn prestigieuze prijzen die je wilt winnen om uit te blinken in het vakgebied marketing. Stuur een nominatie in als je kunt aantonen dat jouw marketingaanpak buitengewone resultaten heeft opgeleverd in 2024. Je mag of kunt uiteraard je eigen organisatie daarvoor aandragen, maar je mag ook een bedrijf nomineren waarvan je weet of het gevoel hebt dat er een uitgekiende marketingstrategie ten grondslag ligt aan het succes van de onderneming.
Een korte motivatie volstaat, want óf de aangedragen prestatie inderdaad uitzonderlijk is, wordt door een vakjury gewogen en beoordeeld. Bij de NIMA Marketingprijzen wordt gekeken naar de impact die bedrijven hebben, en deze categorieën zijn onderverdeeld op basis van de omvang van de bedrijven, namelijk: Small, Medium en Large.

Aanmelden voor 29/2/2025- 1700 uur.
Heb je nog vragen of twijfels? Neem dan gerust even contact op met Sebastiaan Hattink via s.hattink@nima.nl.

Info & offerte voor de opleiding NIMA Marketingprijzen aanvragen

  • Hidden

Small

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan € 7 miljoen en een balanstotaal van €5 miljoen niet overschrijdt. (1-49 medewerkers)

Medium

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan € 40 miljoen en een balanstotaal van € 27 miljoen niet overschrijdt. (49-249 medewerkers)

Large

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van meer dan € 75 miljoen en een balanstotaal van meer dan € 43 miljoen. (meer dan 250 medewerkers)

Genomineerde bedrijven NIMA Marketing Company of the Year 2023

Oud winnaars NIMA Marketing Company of the Year award 2022

Criteria normeren 

Wil je een merk of marketingorganisatie laten schitteren als dé winnaar van de prestigieuze NIMA Marketingprijzen? Dan zijn hier de criteria waar de vakjury op beoordeeld. Lees ze goed door en lever een korte maar overtuigende motivatie waarom jouw nominatie beslist moet worden meegenomen naar ‘de longlist’ van genomineerden.

Algemene criteria & voorwaarden  

✓ De inzending betreft een uitzonderlijke prestatie van een (marketing)organisatie* of een merk, geen campagne.
✓ De inzending is van een Nederlands bedrijf die op de Nederlandse markt werkzaam is.
✓ De marketingaanpak moet aantoonbaar zijn en aantoonbaar hebben bijgedragen aan het behalen van een succesvol marketingresultaat.
✓ De behaalde resultaten mogen niet ouder zijn dan twaalf maanden en moeten betrekking hebben op het marketingresultaat van 2023.
✓ De (marketing)organisatie of het merk heeft een focus op het talent van zijn medewerkers en bevordert een aantrekkelijke bedrijfscultuur om talent te behouden en aan te trekken.
✓ Er zijn minimaal 4 P’s van marketing zijn succesvol geïntegreerd in de strategische (digitale) marketingaanpak en bedrijfsvoering.
✓ De (marketing)organisatie of het merk stelt de ontwikkeling van zijn marketeers als prioriteit en wordt daardoor beschouwd als een lerende organisatie.
✓ De inzending betreft een (marketing)organisatie of een merk die investeert in innovatie en zich wil onderscheiden door verbetering en efficiënter maken van producten, diensten of bedrijfsprocessen.
✓ Het marketingteam van de (marketing)organisatie of het merk besteedt bewezen aandacht aan internal branding.

* (marketing)organisatie kan bedrijf of onderneming zijn, maar kan ook non-profit zijn.

Vakjury NIMA Marketingprijzen 2023

We hebben een vakjury samengesteld die niet alleen een goede afspiegeling vormt van de maatschappij, maar ook van de verschillende specialisaties en generaties binnen het marketingvak. Deze jury is divers, inclusief, heeft een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen, en vertegenwoordigt verschillende werkvelden (B2B, B2C) binnen de marketing.

De NIMA Marketingprijzen vakjury bestaat uit 13 juryleden, waarbij voor elke categorie een juryvoorzitter is aangesteld.

De vakjury bestaat verder uit:

  • Drie CMO’s, CEO’s of RM’s (die ook juryvoorzitter zijn voor elk specifiek onderdeel).
  • Jan Willem Koch RM, Managing director van Hallmark Cards en voorzitter van de vakjury.
  • Senior professionals in marketing.
  • Young professionals in marketing.

Deze diverse samenstelling van de vakjury zorgt ervoor dat het beoordelingsproces effectief en evenwichtig verloopt, waarbij technische en inhoudelijke aspecten worden gerespecteerd en gewaarborgd.

Korte toelichting samenstelling voorzitters van de vakjury
Als ’technisch voorzitter’ staat Rob Overduin, voorzitter/directeur bij NIMA, de vakjury’s bij. Zijn rol is toezicht te houden op de juryprocessen zonder zich inhoudelijk met het oordeel van de jury’s te bemoeien. Zo borgen we de onpartijdigheid en helpen we bij het formuleren van conclusies, zodat de voorzitter van de vakjury, Jan Willem Koch RM, zich volledig kan richten op de inhoud en als aanspreekpunt kan dienen voor de overige juryleden.

Rob Overduin, Directeur en Voorzitter NIMA
Jan Willem Koch RM, Managing director Hallmark Cards
Lara Molendijk, Branding Consultant, New Growth Strategies
Michael Blankert, Head of Marketing, Just Eat Takeaway.com
Thijs van der Zande, B2B Strateeg, DPG Media
Isabelle Pasteuning-Cannoo, Brand Manager, Vandebron
Thijs Komen, Senior. Marketeer, ANWB
Nicole van Gorp-Schippers, Managing Director Marketing & Communicatie, CONO Kaasmakers
Wing Cheung, Digitaal strateeg, Synerflow
José van Gaalen
Daan Jongen, Lead Concept & Content, Abovo Maxlead
Yvette Nieboer, Hoofd Marketing & Communicatie Sales & Events. Madurodam
Halil Gursoy, Digital Marketing Manager, Rabobank Nederland
Luuk Besamusca, Senior Marketer at KPN

Juryprocedure 

Jurering

Alle inzendingen zijn zorgvuldig behandeld en voldoen aan verschillende criteria. Zo zorgen we ervoor dat de kennis van de juryleden zoveel mogelijk aansluit bij de vereiste kennis om in de categorieën tot een deskundig en onderbouwd oordeel te komen.

Juryproces  

Als alle nominaties binnen zijn, worden deze gezamenlijk besproken en beoordeeld door de vakjuryleden. Dit vormt de longlist. Uit deze longlist selecteert de jury 10 bedrijven. Deze top 10 wordt benaderd om een volledige case (vragenlijst + stukken) aan te leveren. De ingezonden cases vormen de basis voor de tweede jurymeeting waarbij de jury’s per categorie tot een top 3 komen. Dat is de shortlist. Deze top 3 komt pitchen tijdens de jury dag én presenteert op NIMA Marketing Day op 13 juni 2024 waar ook de uitreiking plaatsvindt.

Sponsor jij de NIMA Marketingprijzen?

De winnaars van 2023