Nieuws over marketing

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Nederlandse CMO zet vol in op digitalisering’ De redactie

Ieder jaar brengt Deloitte het ‘Global Marketing Trends Report’ uit. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek identificeert zeven marketingtrends en gaat in op de vraag hoe snelgroeiende merken het voortouw nemen. ‘Doorpakken en digitaliseren’, dat is wat het meest beklijft als je het digitaal doorbladert.  ‘Marketeers evolueren voortdurend, net als de wereld om hen heen. Als het laatste …

Lees meer
Marketingvak in Verandering #2: Pieter Kopmels SMP – DSM De redactie

‘Marketing is een interessante combinatie van analyse, strategie, psychologie, klantcontact, teamwork en creativiteit.’ ‘Verandering is de enige constante’ liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en is het soms lastig vast te stellen …

Lees meer
Hoe voorkom je dat consumenten duurzaam vooral onnodig duur vinden? De redactie

Energiezuinige LED-lampen, waterbesparende douchekoppen en elektrische auto’s: het aanbod duurzame alternatieven groeit snel. Onderzoek wijst uit dat veel consumenten onbewust denken dat die duurzaamheid ten koste gaat van prestaties. Een serie nieuwe experimenten door experts in consumentengedrag laat zien wat er nodig is om die associatie te voorkomen. En duurzame alternatieven als een volwaardig alternatief …

Lees meer
Deze kanalen domineerden YouTube in Nederland De redactie

ANWB, NOS Jeugdjournaal en BMW Nederland voeren de Nederlandse ranglijsten van Q3 aan De strijd om views gaat door, ook in Q3 van 2021 blijven kanalen op YouTube massaal content uploaden om zo hun kijkers te blijven boeien. Hoe presteerden de merken, uitgevers en adverteerders in deze afgelopen maanden? Welke content behaalde de meeste views? Op …

Lees meer
Koning marketing is dood, leve de koning De redactie

Welke maatschappelijke belangen dient de organisatie? Dat is de vraag die marketeers zichzelf zouden moeten stellen Marketeers verliezen al jaren aan relevantie binnen organisaties. Maar ook buiten organisaties worden marketeers gewantrouwd en worden ze gezien als een van de minst betrouwbare beroepsgroepen. Willen we ervoor zorgen dat marketing ook in de toekomst een relevante functie is en …

Lees meer
‘Contentmarketing in B2B gaat hoge vlucht nemen’ De redactie

Tweederde verwacht verhogingen in de budgetten voor 2022. Een op de vijf zegt zelfs dat de stijging groter zal zijn dan 9%. Het Contentmarketing-instituut heeft vrij diepgravend onderzoek verricht naar de positie en veranderingen van contentmarketing in de marketingmix van B2B-bedrijven. Op basis van de uitkomsten kun je concluderen dat het in 2021 flink ging vliegen …

Lees meer
Hoe overbruggen we de winter? De redactie

Dat de afgelopen anderhalf jaar zwaar was voor de meeste bedrijven hoef ik niet te benadrukken. De financiële druk en het onbekende terrein waarop we ons allemaal moesten bewegen is iets dat we zo snel mogelijk achter de rug willen hebben. Het wordt een lange, koude winter die van ons nóg meer flexibiliteit en snelheid …

Lees meer
Waarom Bingemarketing ertoe doet De redactie

Stop met de versnippering, de organisatie- en datasilo’s, het kortetermijndenken en het van campagne naar campagne hollen Waarom vinden marketeers het nog steeds zo moeilijk om een goed verhaal te vertellen over hun merk? Carlijn Postma fileert in haar boek ‘Bingemarketing’ de silomentaliteit van de marketingwereld en stelt er een beter model uit Hollywood voor in …

Lees meer
TikTok haalt Youtube in De redactie

De Social Update van oktober 2021 In deze Social Update: Pinterest als platform voor directe conversies, TikTok dat Youtube inhaalt qua kijktijd, de werking van Youtube Shorts en de organische post testing tool voor video’s in de Facebook Creator Studio. Youtube lanceert Shorts bètaversie In september heeft YouTube het nieuwe videoformat YouTube Shorts geïntroduceerd. Shorts zijn korte video’s van 15 …

Lees meer