Nieuws over marketing

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Zo levert customer journey mapping geld op de Redactie

Merken weten meestal wel waar ze voor staan, maar zijn slecht in de executie van hun merkidee. Aldus Kari Shimmel en Marcia Lorente (beide werkzaam bij het Amerikaanse communicatiebureau Campbell Ewald). Ze schreven er een artikel over in Admap, waarbij ze zich concentreren op customer mapping. Volgens hen plotten bedrijven de klantreis al jaren in …

Lees meer
Creatieve Marketing-ZZP’ers: ‘Marketeer wil merkkapitein zijn’ de Redactie

De marketeer wil de kapitein van het merk zijn. Maar een in-house agency wil eigenlijk niemand.  Veel liever werkt de marketeer samen met specialisten. Daarbij liggen wel een aantal uitdagingen, zoals: wie wordt de merkbewaker? (Dit artikel is geschreven door The Freeforce, een collectief van zelfstandige creatieven die voor marketing en marketeers werken, naar aanleiding …

Lees meer
Rik Riezebos: Wat kunnen packaging designers leren van Sharp? de Redactie

Geen marketeer of bureau kan er de laatste jaren omheen: het managementboek ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp. Toch valt er zeker iets op diens populaire theorie af te dingen, vindt brandingspecialist Rik Riezebos (Eurib, Brand Capital). Op een bijeenkomst van BNO NEXTpack beantwoordde hij de vraag: wat kunnen packaging designers leren van Sharp? Riezebos …

Lees meer
Interview Gijs van den Broek: Van communicatieafdeling naar redactie? Hoe dan? de Redactie

Nadat communicatiemanager Gijs van den Broek zes jaar geleden bij bouwbedrijf Heijmans startte, waren de communicatieprofessionals gekoppeld aan de verschillende bedrijfsonderdelen. Er waren maar liefst 52 losse websites vol statische, droge inhoud met af en toe een verdwaald nieuwsbericht. Uiteindelijk kreeg hij het mandaat om de bestaande websites op een hoop te gooien en er …

Lees meer
TV is the ‘beating heart’ of a major campaign de Redactie

Digital developments and new platforms have their place, but TV can still act as the beating heart of any major advertising campaign, an industry figure has argued. In a WARC Best Practice Paper, How to use TV effectively in the media mix, Matt Hill, research and planning director at Thinkbox, the marketing body for commercial TV …

Lees meer
The label ‘digital’ makes marketers throw all leadership rules overboard. de Redactie

How do you make a room full of marketers ditch all rules and follow you blindly? It’s simple. Get on stage, say the word ‘digital’ 10 times and then follow it up with a flashy movie. Not a single marketing conference goes by without some guru trumpeting random digital assertions at their nodding audiences. What …

Lees meer
‘Voor een toekomstvisie op ons vak, hebben we meer aan domme vragen dan aan grote woorden’ de Redactie

We hebben in de communicatie, marketing, media en reclame bovengemiddeld last van stoerdoenerij. Vorige week had ik de eerste kantinedienst van het nieuwe voetbalseizoen. Ik vind dat nooit vervelend. Het is overzichtelijk werk, je voelt je op een vage manier een beetje goed omdat je iets vrijwilligs doet en je spreekt mensen naar wie je …

Lees meer
Interview Anke & Anke over Community Management: ‘Luisteren is het állerbelangrijkste’ de Redactie

Online communities werden nog niet zo lang geleden beschouwd als de heilige graal van marketing. Wat begon als een soort trapveldje in de commentbox van de corporate site, groeide een jaar of tien geleden uit tot een heuse hype. Via allerlei denkbare platforms probeerden merken fans of kritische gebruikers aan zich te binden om producten …

Lees meer
Should your brand launch a youth sub-brand? de Redactie

Marketers are always talking about wanting to appeal to millennials but a number of brands are now taking this a step further and launching sub-brands targeted specifically at this generation. Earlier this month, Vodafone unveiled Voxi, a mobile network designed specifically for under-25s. It offers young consumers three SIM-only mobile plans, with free data for …

Lees meer