Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Het zijn lastige tijden voor consumenten, bedrijven en hun werknemers. De post-pandemische en politiek instabiele wereld van de recessie heeft op veel mensen flinke impact. Het is dan ook geen wonder dat veel bedrijven harde beslissingen moeten nemen en bezuinigingen overwegen. Dat is niet meer dan normaal in de huidige context. Maar ik geloof ook …
Interessant paper van McKinsey over de toekomst van B2B Sales. Veel aanknopingspunten voor Marketing om de samenwerking met Sales aan te gaan of te versterken. Voorbeeld: “Today’s buyers are more technically savvy. They’re more digitally savvy. They’re spending more time on their devices. And they want to engage on their time, not your time.”
‘Sterk Digitaal Merk’ is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot hét marketingboek van 2022. Ingmar De Lange heeft met zijn publicatie “een vernieuwend en degelijk onderbouwd boek over merkbouw neergezet,” aldus de jury. De jury prijst De Lange om zijn dappere persoonlijke stellingname, de durf om zijn goed onderbouwde visie …
Tijdens SMA verkiezing voor de beste Chief Commercial Officer 2021 bleek Ruud Knorr (Chief Commercial Officer bij Royal Flora Holland) met de eer te gaan strijken. De jury onder leiding van Gijs Derks (Milgro) roemde in de toelichting het doorzettingsvermogen waarmee Ruud voor Royal Flora Holland het voortouw heeft genomen en in tijden van grote …
Jaarlijks bepalen wij aan het eind van het jaar samen wat de marketingagenda voor het nieuwe jaar is! Neem deel aan het onderzoek van de European Marketing Confederation (de koepel van Europese marketing-beroepsorganisaties), mogelijk gemaakt door Kantar. Doe jij mee door te delen wat de belangrijkste onderwerpen, de grootste uitdagingen en welke competenties in jullie …
Onlangs zat ik in een jury voor prijzen voor onder anderen de beste reclamecampagnes in Nederland. Ik probeerde toen bij een collega belangstelling te wekken voor het idee om een speciale categorie in het leven te roepen voor duurzame producten en diensten. Mijn belangrijkste reden hiervoor is dat de marketing hiervan nog een graadje moeilijker …
Dát data, of het gebruik van Big Data een belangrijke rol spelen in moderne marketing weten we al even. Danny Oosterveer die al zo lang als hij baardgroei heeft bij Marketingfacts betrokken is, schreef daar al een aantal prima leesbare en toegankelijke boeken over (óók voor de niet-nerd). Voor het NIMA Marketingfacts Jaarboek werkt hij ook ieder …
Leren van topmarketeers in een theatersetting. Dat is MarketingLive (met later nog de Effies), vandaag en vanavond in Theater Amsterdam. Het event is terug, met 200 marketeers, volledig ‘live’ en doet zijn naam dus eer aan. Het ging over marketing, en het was in het echie. De line-up…. Best wel smullen, hier en daar. We …
In de transformationele economie staat de mens in meerdere rollen in contact met de organisatie. Zoals de rol van medewerker, content-producent, kennisbron, leverancier, buurtbewoner, investeerder of lid van een kritische samenleving. Waar vroeger vooral aandeelhouders en journalisten interesse toonden, vragen nu ook klanten, burgers en samenlevingen om informatie, openheid, betrokkenheid en oprechtheid, en plaatsen ze …