Nieuws over NIMA

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Onderzoek BNO/NIMA: Marketeer en designer delen zorg over positie Alva van Beek

In de loop van 2018 en 2019 hebben veel Members van NIMA gehoor gegeven aan het verzoek om deel te nemen aan een groot onderzoek van de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers (BNO) naar opdrachten op het terrein van design en marketing, zoals visual identity, packaging en online design. Het Opdrachtgeversonderzoek 2019 met de ondertitel ‘Strategisch partner …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘De meeste mensen deugen’ Alva van Beek

Als een positief ingesteld mens daagt de titel van dit boek – ‘De meeste mensen deugen’ – mij uit: ik wil graag bevestigd worden in mijn positieve gedachte over de medemens. Maar toen lag dit boek voor me. Met meer dan vijfhonderd pagina’s leek het een uitdaging om me doorheen te worstelen. Toch heeft het me …

Lees meer
NIMA zoekt respondenten groot internationaal onderzoek (5 minuten) Alva van Beek

NIMA nodigt marketeers van harte uit om deel te nemen aan een groots onderzoek om in kaart te brengen wat de marketingagenda van komend jaar zal bepalen. Het onderzoek is een initiatief van de leden van de European Marketing Confederation (EMC), de koepel van Europese marketingberoepsorganisaties. Deelname eraan neemt slechts vijf minuten in beslag en …

Lees meer
(Column Sietske Pruimers SMP) ‘Welke waarde bied jij?’ Alva van Beek

Waarde bieden is voor mij hetzelfde als ‘blijven leren’. Na tien jaar marketeeren binnen een bedrijf, ben ik twee jaar geleden geswitcht naar een bureau voor strategie en innovatie; als we het marketing noemen, denken veel niet-marketeers toch aan reclamecampagnes. In de rol van externe consultant komt jouw persoontje ineens onder een vergrootglas, want: ‘Als …

Lees meer
(Verslag Team NIMA) ‘Grote Marketing Congres 2019 staat als een huis’ Alva van Beek

Een heel marketingcongres over ‘breaking the rules’ klinkt heel uitdagend – ook voor de organisatie – en dat bleek het ook wel een beetje op het dinsdag 5 november gehouden Het Grote Marketing Congres, maar eerlijk is eerlijk: 2019 was een sterke editie met goede spreiding van marketinghelden, dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers, al maakte het …

Lees meer
(Verslag RM-bijeenkomst) Ethisch doen of ethisch zijn? Dat is de vraag Alva van Beek

Hoe denken drie generaties marketeers over ethiek? Hoe zit het met ethiek in relatie tot marketing? Welke rol speelt marketing bij ethische beslissingen, en andersom? Hoe vertellen we het onze klanten? Hoe ver willen we daarin gaan? Heiligt het doel de middelen; álle middelen? Waar rekenen we elkaar op af binnen de organisatie? Ligt de …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) Marketing voor verenigingen Alva van Beek

Marketing is binnen verenigingen een hot topic. Door de toenemende individualisering ligt het klassieke businessmodel van verenigingen onder vuur en is verandering noodzakelijk om te kunnen overleven. In de literatuur is er echter nog weinig aandacht voor deze groeiende marketingniche. Sterker nog: ‘Vernieuwen met Vereniging 3.0’ van auteur Ivan Pouwels is het eerste boek in …

Lees meer
‘Eindejaarstip: teken bij en haal je diploma’ Alva van Beek

Oktober en november zijn traditioneel de maanden waarin de marketingplannen wordt ingeleverd, budgetten worden bevochten en de eerste lijstjes marketingtrends verschijnen. De vooruitzichten voor marketing als vak, als afdeling en voor marketingprofessionals zijn goed. Mijn pleidooi voor marketeers in loondienst: Regel het nú. Laat je werkgever betalen voor je opleiding. In ruil voor nog wat …

Lees meer
Shirley Kind (Nederlandse Loterij) te gast bij NIMA Top Marketing Club Alva van Beek

Donderdagavond 17 oktober heeft het tweede Marketing Executive Diner van 2019 plaatsgevonden, exclusief voor CMO’s uit de NIMA Top Marketing Club. Ruim dertig genodigden schoven aan bij Top Marketing Club-member BSH Group in Hoofddorp; een van de grootste producenten wereldwijd van huishoudapparaten, waar het gezelschap geheel in stijl is ontvangen voor twee bijzondere presentaties met …

Lees meer