Nieuws over NIMA

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Verslag NIMA career Booster Event) verbind, beleef en betover bij De Bijenkorf Alva van Beek

Liefde, beleving, purpose en verbinding, dat waren de heersende termen tijdens het NIMA Career Booster Event dat afgelopen week plaatsvond in De Bijenkorf. Marjolijn Meynen van De Bijenkorf en Matt van der Poel van Fresh Forward deelden hun positieve verhalen met de jonge professionals en hun mentoren. Wat is hun kijk op marketing en op …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘Een sterk merk in de zorg’ Alva van Beek

Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Ditmaal ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’ van Marian Draaisma en Sjors van Leeuwen. Een merkenboek voor de zorg is opmerkelijk, want zoveel merken zie je in de zorg niet. De eerste twee …

Lees meer
(Blogpost Rob Revet SMP) ‘Is er wel een businesscase voor purpose?’ Alva van Beek

Purpose is hot, hip en happening. Het merendeel van de Nederlandse marketeers zegt ermee te werken en volgens sommigen is purpose hèt recept voor merksucces en klinkende financiële resultaten. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut en effect van purpose is. In dit artikel …

Lees meer
(Interview NIMA Classes) ‘Pricing, de meest duistere P van alle P’s’ Alva van Beek

“Price is what you pay. Value is what you get”, liet voormalig rijkste man ter wereld Warren Buffett ooit optekenen. Daarmee illustreerde hij – waarschijnlijk onbewust – precies de ietwat apathische houding die veel marketeers tentoonspreiden ten aanzien van het fenomeen pricing. Marketing gaat weliswaar over het creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van aanbod dát …

Lees meer
(Column Nick Nijhuis SMP) Resultaten uit het verleden… Alva van Beek

‘Even 10.000 likes kopen’. Dat kan gewoon bij een automaat in een Russische supermarkt. Likes krijgen is niet moeilijk. Je hoeft er niet voor naar Rusland en als je genoeg weggeeft, lukt het ook zonder te betalen. De vraag is: waarom wil je (influcencers met) veel likes? Bedrijven helpen om hun digital marketing effectiever te …

Lees meer
NIMA Update | editie 8 – najaar 2019 Alva van Beek

Deze week verscheen de achtste NIMA Update met nieuws, diepgang en achtergronden over de beroepsvereniging. Update biedt een overzicht van activiteiten die worden georganiseerd voor en door professionals in marketing, communicatie en sales. Centraal thema van dit najaarsnummer is ‘Transformeren kun je leren’, en de rol die marketeers kunnen en moeten spelen bij de ontwikkeling …

Lees meer
(Interview NIMA Classes) ‘Positionering versus propositie: prettige wedstrijd’ Alva van Beek

Ze worden vaak in één adem genoemd: een positionering en een propositie. Voor de één een beetje muggenzifterij uit de krochten van de marketingstrategie, voor een ander zo ongeveer het uitgangspunt van marketing. Het is ook een van de weinige marketingkwesties waarover professoren Byron Sharp en Mark Ritson van mening verschillen. Marc Westeneng van Flowresulting is specialist …

Lees meer
(Blogpost Jeanine Dijkhuis RM) ‘Meer waardering voor de onmeetbare effecten van social media’ Alva van Beek

Bij het commercieel inzetten van sociale media worden doelen teveel alleen gericht op de meetbare effecten van berichten, zoals het aantal likes, clicks of directe conversie. Analytische tools triggeren je wedstrijdgevoel: hoger, beter, meer, direct..! Als er straks minder zichtbare likes zijn, moet het spel van sociale interactie anders gespeeld worden. Online marketeers bij grotere organisaties en …

Lees meer
(Column Rob Revet SMP) ‘Purpose en employer branding: magneet voor talent of mythe?’ Alva van Beek

Purpose is hot, hip en happening. Het zou niet alleen hét recept zijn voor ongekende merkloyaliteit en merkgroei, ook zou purpose als een magneet werken op de arbeidsmarkt. En dan vooral voor het aantrekken van getalenteerde millennials. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut …

Lees meer