Nieuws over NIMA

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Arthur Simonetti, voorzitter NIMA B2B) ‘Hou toch op met open deuren, geef me een handvat!’ Alva van Beek

Is het wel zo zinvol om weer een discussie te hebben over de verschillen tussen B2B- en B2C-marketing, zoals Charles Long in zijn recente blog ‘Hou toch op met het vergelijken van B2B en B2C!‘ weer eens benadrukt? Aangezien we leven in een tijd van polarisatie en populisme, zal het zeker een bepaald publiek dienen. Maar …

Lees meer
(Column Rob Revet) ‘Kritiek op purpose-marketing’ Alva van Beek

Marketeers zijn leuke mensen. Ze weten van aanpakken en zijn niet bang om iets nieuws te proberen. Ze zijn nieuwsgierig en dus altijd zoekend. Zoekend naar segmenten en behoeften die nog niet worden bediend. Naar een optimale prijsstelling en scherpe tone-of-voice. Naar nieuwe distributiekanalen en naar hogere idealen. Je leest het goed ja. Een beetje …

Lees meer
(Interview Career Booster-koppel Wientjens/Schüssel) De sterke punten polijsten Alva van Beek

Harry Wientjens en Deborah Schüssel zijn sinds dit voorjaar aan elkaar gekoppeld als mentor en mentee in het NIMA Career Booster-programma, waarin een senior in het vak en een jonge professional elkaar steunen en desgewenst opzoeken voor hulp en overleg. Bijzonder aan juist deze combinatie is hun achtergrond: Deborah werkt zelf voor Team NIMA, Harry …

Lees meer
(Column Ludo Voorn) Digital Transformation – 1 term – 2 woorden Alva van Beek

Als één term het laatste jaar vaak wordt gebruikt, dan is het wel ‘digital transformation’. Hebben we het over de zoveelste modegril of moeten we ons hier echt in verdiepen? ‘Digital transformation’ is één term, maar bestaat uit twee woorden. ‘Digital’ als woord (en als technologie) kennen we sinds de opkomst van webmarketing. Ja, zo …

Lees meer
(Interview Update) Register Marketeer Marlijn van Straaten bouwt aan de business van HMSHost Alva van Beek

HMSHost International is wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. In Nederland is HMSHost onder meer actief op luchthaven Schiphol en exploiteert het horecaformules op verschillende Nederlandse stations, winkelcentra en outlets, kortom: op plaatsen waar veel mensen op één of andere manier onderweg zijn. VP Marketing & Communications Marlijn van Straaten begon er in 2016, …

Lees meer
Nederland heeft vijftien nieuwe NIMA Register Marketeers Alva van Beek

In het afgelopen jaar hebben vijftien topmarketeers aansluiting gevonden bij het netwerk van NIMA Register Marketeers. Een indrukwekkend aantal waarmee de stijgende lijn die de voorgaande drie jaar is ingeslagen mooi wordt doorgezet. Het in 2016 aangetreden bestuur, bestaand uit Marc van Eck, Harry Wientjens, Guy van Liemt en Matt van der Poel, stelde dat …

Lees meer
(Interview Marcel Aalders RM) ‘Positioneer je weg uit het midden’ Alva van Beek

Positioneren. Marcel Aalders, zelfstandig marketingadviseur, ook wel (interim-)manager, maar vooral gekend als marketing-eindbaas van een indrukwekkende rij familiebedrijven, retailers, corporates en vooral financials, maakte er onverkort zijn ding van. Het vinden, claimen, ontwikkelen en verdedigen van een plek onder de zon. Jouw plek. Een vraaggesprek over positioneren dus, waar volgens hem echt élke marketeer mee …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘Wat communiceren betekent’ Alva van Beek

Wat communiceren betekent is een boek over communiceren zelf. Met zo’n 35 jaar werkervaring op alle denkbare communicatieterreinen is Frank Regtvoort in 2016 aan dit boek begonnen. Regtvoort wilde voor zichzelf helder krijgen waar de begrippen ‘communiceren’ en ‘communicatie’ voor staan: ‘Wat maakt werk tot communicátiewerk?’. De antwoorden die hij vond heeft hij op minder …

Lees meer
(Column Niek Scheppers SMP SDP) Marketing is durven kiezen! Alva van Beek

Herken je het? Het is soms best moeilijk om te kiezen! Als kind begint het al, de keuze tussen een boterham met hagelslag of kaas of de keuze wie je op je feestje uitnodigt… Kiezen is voor veel mensen niet gemakkelijk en de afgelopen jaren is het er zeker niet beter op geworden, door telkens …

Lees meer