Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Marketing is binnen verenigingen een hot topic. Door de toenemende individualisering ligt het klassieke businessmodel van verenigingen onder vuur en is verandering noodzakelijk om te kunnen overleven. In de literatuur is er echter nog weinig aandacht voor deze groeiende marketingniche. Sterker nog: ‘Vernieuwen met Vereniging 3.0’ van auteur Ivan Pouwels is het eerste boek in …
Oktober en november zijn traditioneel de maanden waarin de marketingplannen wordt ingeleverd, budgetten worden bevochten en de eerste lijstjes marketingtrends verschijnen. De vooruitzichten voor marketing als vak, als afdeling en voor marketingprofessionals zijn goed. Mijn pleidooi voor marketeers in loondienst: Regel het nú. Laat je werkgever betalen voor je opleiding. In ruil voor nog wat …
Donderdagavond 17 oktober heeft het tweede Marketing Executive Diner van 2019 plaatsgevonden, exclusief voor CMO’s uit de NIMA Top Marketing Club. Ruim dertig genodigden schoven aan bij Top Marketing Club-member BSH Group in Hoofddorp; een van de grootste producenten wereldwijd van huishoudapparaten, waar het gezelschap geheel in stijl is ontvangen voor twee bijzondere presentaties met …
‘Alles draait om de eenvoud’, de song van Het Goede Doel, schiet mij als marketingadviseur in de zorg regelmatig door het hoofd. Waar customer experience en journeys zich steeds vaker onderscheiden door gebruikersonvriendelijkheid en te ver doorgeslagen digitalisering, vergeten merken ‘eenvoud’ als USP in te zetten. Eenvoud in taal, in bestellen en zelfs in algemene …
Als marketeer leun ik, als het gaat om financiële vraagstukken, persoonlijk graag op mijn collega’s van de financiële afdeling. Zij weten dat ik weinig affiniteit met het onderwerp heb en komen soms al van te voren hun hulp aanbieden. Het verzoek om dit boek te recenseren, was dan ook niet mijn eigen keus. Toch ben …
Auteur, journalist en ‘hofschrijver van het vak’ Erwin Wijman heeft zijn uitverkiezing tot ‘NIMA Book van het kwartaal’ gevierd door de volledige NIMA-oplage te signeren en elk verstuurd exemplaar te voorzien van een persoonlijk kattebelletje voor de ontvanger. ‘Zo verkoop je alles!’ van Wijman wordt ‘misschien wel het meest hilarische marketingboek dat dit jaar’ genoemd. …
Marketeers beheersen de kunst van verleiden. Via alle denkbare kanalen storten ze hun verhalen, boodschappen, grappen en grollen over de mensheid uit. Desnoods vanaf een zeepkist in het park of vanaf het podium van een jaarcongres. Presenteren is je tweede natuur als je in dit vak zit. Zou je denken. Toch ontdekten onderzoekers Richmond and …
Zonder de hele discussie over purpose-marketing weer op te willen rakelen, sprak Mark Ritson als één van de weinigen hardop zijn irritatie uit over multinationals die zich inspannen om eenzame ouderen een mooie kerst te bezorgen, maar het tegelijkertijd vertikken om gewoon belasting te betalen… ‘met je purpose’. De boodschap die beklijfde na het sterk geprogrammeerde …
Marketing is geen vak waar een hek omheen staat. Waar het begint en waar het eindigt, is een voortdurende bron van polemiek. Marketeer is evenmin een beschermd beroep. Sterker: hele busladingen zelfbenoemde marketingprofessionals zouden nooit langs een ‘ballotagecommissie marketing’ komen. Als die er was, want wie zou ‘m moeten bemensen? Stel dat je iemand zou zoeken …