Nieuws over NIMA

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Interview Jeanine Dijkhuis) De ondraaglijke lichtheid van marketingliteratuur Alva van Beek

Marketingadviseur en Register Marketeer Jeanine Dijkhuis probeert actuele boeken bij te houden en als het even kan te laten recenseren door Recensieteam RM; het clubje Register Marketeers dat met ijzeren regelmaat op Marketingfacts marketingliteratuur bespreekt. Er glipt ook wel eens een management- of zakelijk mindfullnessboek door. Als het maar relevant lijkt voor de marketeer. Geduldig werk, maar …

Lees meer
(Interview met Vladimir den Baars) ‘Waarom neuromarketing momentum heeft’ Alva van Beek

Neuromarketing, of misschien beter ‘marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van inzichten uit neurowetenschap’ heeft momentum. Events en classes zitten vol, de discussie is levendig. En werpt nieuwe vragen op. Als je erbij stilstaat dat we minstens 95% van onze beslissingen onbewust maken, betekent dat dan dat de rationele consument niet bestaat? Hoe werkt het beslissingsproces? Wat …

Lees meer
Recensie Register Marketeers: ‘Hard gaan met dezelfde mensen’ Alva van Beek

Het zoeken, vinden en binden van de juiste mensen is een voortdurende zorg voor elke ondernemer. In dit boek, uit een serie over ambitieuze groeiondernemers, staat toptalent centraal. De ondertitel ‘Groeigids voor startups en scaleups’ doet het boek misschien wel tekort. Waarom niet voor álle mensen die op zoek zijn naar de beste mensen? Veel ervaren professionals die …

Lees meer
(Interview met Jocelyn Rebbens) Framing als persoonlijke vaardigheid Alva van Beek

Door je in te leven in de ander en diens perspectief, je voorbereiding en de formulering van je boodschap daarop af te stemmen, wordt die beter ontvangen. Klinkt logisch, gebeurt verrassend weinig. Of het nou in een persoonlijk gesprek moet gebeuren, of juist via een campagne gericht op velen: Als je je persoonlijk bewust wordt …

Lees meer
(Interview NIMA Young Profs) ‘Waarom Nationale Nederlanden hardloopt’ Alva van Beek

Nationale-Nederlanden, voor velen het bedrijf dat je kent van de periodieke brief op de deurmat over jouw pensioenontwikkeling. Of je verzekering. Of héél misschien, als je van sport houdt, van een levensgrote Edgar Davids prijkend op het kantoor van de verzekeraar in Rotterdam. Ik was één van die Nederlanders totdat ik via mijn job bij …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘Maar hoe dan?’ Alva van Beek

De meeste gestelde vraag van kinderen – ‘maar hoe dan?’ – is ook de meest gestelde vraag bij ontwikkelingen die je je niet kunt voorstellen. Zoals zelfsturing in een organisatie. Het is dan ook bijna niet voor te stellen hoe Sander Hoeken zichzelf heeft uitgevonden en vanuit dat perspectief, samen met vrienden, de zelfsturing binnen de organisatie Infocaster heeft ontwikkeld. Met …

Lees meer
(Interview Judith Al – NIMA Classes) ‘Online trademarketing: zelfde spel, ander speelveld’ Alva van Beek

Om producten en diensten te verkopen, zijn veel marketeers van producenten aangewezen op de verkoopkanalen van hun partners: de winkeliers. Trademarketing – ook wel shoppermarketing genoemd – omvat de marketingactiviteiten van leveranciers en retailers sámen, die erop gericht zijn een mooie en effectieve winkelbeleving voor de consument te creëren. In de ideale wereld trekken producent …

Lees meer
(Verslag Online Tuesday) ‘Culture eats strategy for breakfast’, ook bij werving digitals Alva van Beek

‘How to hunt them? How to engage them? How to keep them?’ Het zijn vragen waar hele contingenten ondernemers, managers, HR-professionals van wakker liggen dezer dagen. De zoektocht naar toptalent voor techbedrijven kan een worsteling zijn en de afstemming tussen werving en interne doorstroom van talent luistert heel nauw. De eerste Online Tuesday van het nieuwe …

Lees meer
(NIMA Regio Oost) Hoe Hartman innoveert tussen traditionele partners en veranderlijke consument Alva van Beek

De niet stuk te krijgen Hartman kunststof standenstoel: iedereen kent ze en voor de Twentse onderneming is het onverwoestbare element nog steeds één van de belangrijkste eigenschappen van tuinmeubels. Nu de kunststof fabricage weer in eigen handen is, zit Hartman in een transformatieproces. “We waren een schuiver, we zijn nu een merkleverancier.” Een interview met …

Lees meer