Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Ze worden vaak in één adem genoemd: een positionering en een propositie. Voor de één een beetje muggenzifterij uit de krochten van de marketingstrategie, voor een ander zo ongeveer het uitgangspunt van marketing. Het is ook een van de weinige marketingkwesties waarover professoren Byron Sharp en Mark Ritson van mening verschillen. Marc Westeneng van Flowresulting is specialist …
Bij het commercieel inzetten van sociale media worden doelen teveel alleen gericht op de meetbare effecten van berichten, zoals het aantal likes, clicks of directe conversie. Analytische tools triggeren je wedstrijdgevoel: hoger, beter, meer, direct..! Als er straks minder zichtbare likes zijn, moet het spel van sociale interactie anders gespeeld worden. Online marketeers bij grotere organisaties en …
Purpose is hot, hip en happening. Het zou niet alleen hét recept zijn voor ongekende merkloyaliteit en merkgroei, ook zou purpose als een magneet werken op de arbeidsmarkt. En dan vooral voor het aantrekken van getalenteerde millennials. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut …
Is het wel zo zinvol om weer een discussie te hebben over de verschillen tussen B2B- en B2C-marketing, zoals Charles Long in zijn recente blog ‘Hou toch op met het vergelijken van B2B en B2C!‘ weer eens benadrukt? Aangezien we leven in een tijd van polarisatie en populisme, zal het zeker een bepaald publiek dienen. Maar …
Marketeers zijn leuke mensen. Ze weten van aanpakken en zijn niet bang om iets nieuws te proberen. Ze zijn nieuwsgierig en dus altijd zoekend. Zoekend naar segmenten en behoeften die nog niet worden bediend. Naar een optimale prijsstelling en scherpe tone-of-voice. Naar nieuwe distributiekanalen en naar hogere idealen. Je leest het goed ja. Een beetje …
Harry Wientjens en Deborah Schüssel zijn sinds dit voorjaar aan elkaar gekoppeld als mentor en mentee in het NIMA Career Booster-programma, waarin een senior in het vak en een jonge professional elkaar steunen en desgewenst opzoeken voor hulp en overleg. Bijzonder aan juist deze combinatie is hun achtergrond: Deborah werkt zelf voor Team NIMA, Harry …
Als één term het laatste jaar vaak wordt gebruikt, dan is het wel ‘digital transformation’. Hebben we het over de zoveelste modegril of moeten we ons hier echt in verdiepen? ‘Digital transformation’ is één term, maar bestaat uit twee woorden. ‘Digital’ als woord (en als technologie) kennen we sinds de opkomst van webmarketing. Ja, zo …
HMSHost International is wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. In Nederland is HMSHost onder meer actief op luchthaven Schiphol en exploiteert het horecaformules op verschillende Nederlandse stations, winkelcentra en outlets, kortom: op plaatsen waar veel mensen op één of andere manier onderweg zijn. VP Marketing & Communications Marlijn van Straaten begon er in 2016, …
In het afgelopen jaar hebben vijftien topmarketeers aansluiting gevonden bij het netwerk van NIMA Register Marketeers. Een indrukwekkend aantal waarmee de stijgende lijn die de voorgaande drie jaar is ingeslagen mooi wordt doorgezet. Het in 2016 aangetreden bestuur, bestaand uit Marc van Eck, Harry Wientjens, Guy van Liemt en Matt van der Poel, stelde dat …