Nieuws over NIMA

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Her) oprichter Vroom & Dreesmann Van Zetten spreekt op NMD 19 Alva van Beek

Ronald van Zetten wordt de verrassende tweede keynotespreker op de NIMA Marketing Day op 20 juni in De Fabrique in Utrecht. Dat is deze week bekend geworden, nadat eerder Tom Goodwin was aangekondigd als keynote. Van Zetten zal de NMD 19 afsluiten. De flamboyante ex-HEMA-baas zal onder meer spreken over de spectaculaire doorstart van Neerlands …

Lees meer
(Interview masterclass Design Thinking) Denken als een ontwerper, de hands on-edition Alva van Beek

Design Thinking is hot. Niet alleen onder marketeers, maar ook ontwikkelaars, onderzoekers en managers maken er gretig gebruik van. Groot voordeel is dat je het denken van mensen als uitgangspunt neemt bij het ontwikkelen van producten, diensten, processen, workflows, en niet de door henzelf uitgesproken wensen, want mensen wéten niet wat ze willen. Effectieve inzet …

Lees meer
‘Vrouw ondervertegenwoordigd op marketing-events’ (met toelichting over NMD) Alva van Beek

Slechts 27% van de sprekers op marketing-events is vrouw. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Respons in samenwerking met Eventbrite. Eventbrite en Respons hebben conferenties binnen marketingcommunicatie, tech en business (tussen de 500 en 17.000 bezoekers) van het afgelopen halfjaar en het komende halfjaar in kaart gebracht. Van 32 evenementen is het programma geanalyseerd, waaronder …

Lees meer
Growth hacking: 25 must-have tools voor marketeers Alva van Beek

Dé tools om je leven (of: je werk) als marketeer makkelijker te maken. Vijfentwintig maar liefst, van webmaster-tools, meer Twitter-volgers, deel-opties tot aan Google Trends en Unsplash. Growth hacking, toepasbaar gemaakt op jouw vakgebied. Dit artikel bevat je virtuele toolbox, met 25 tools die het leven van een marketeer eenvoudiger maken. 1. Alexa: doet jouw competitie iets …

Lees meer
(NIMA Debat 11 april) Neuromarketing en ethiek: nieuwe wijn in oude zakken? Alva van Beek

Door de snel toenemende kennis van de werking van het brein zijn we steeds beter in staat om consumenten een bepaalde richting in te sturen, zonder dat die consument zich daar bewust van is en zich ertegen kan weren. Hoe ethisch is neuromarketing? En hoe ver kan en mag je daarin gaan? Het is tijd …

Lees meer
(Column Paul van den Hurk SMP) De Specigeneralist Alva van Beek

Het was me een worsteling, de afgelopen jaren. Regelmatig las ik dat je als marketinggeneralist op de ‘dodo’-lijst stond; uitgestorven per 2007, 2014, 2018, want de wereld ligt aan de voeten van de specialist. Er is enkel plaats voor de merkstrateeg, campagne-architect, seo specialist, sea-goeroe, communicatie-expert, social media-kenner, influencer-marketing-deskundige, copywriter, eventmarketeer en behavioural designer. En …

Lees meer
Basic-Fit, Bol.com en Thuisbezorgd op voor Marketingcompany of the Year Alva van Beek

Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden van de Dutch Marketing Awards. Deze prijzen in zes categorieën worden gezien als de belangrijkste die te winnen zijn in het marketingvak omdat ze worden toegewezen op basis van de hele marketingstrategie en niet de onderdelen van de marketinguitvoering zoals reclame of media-inzet. De …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) Meaningful Marketing Alva van Beek

Recensent:         Eric van Arendonk, Register Marketeer Als we het hebben over meaningful marketing, dan wringt daar iets volgens Bart Lombaerts. Het boek Meaningful Marketing geeft volgens de ondertitel antwoord op dit schisma tussen merk en consument. Terwijl ik ervan uit ging dat merken er juist voor consumenten zijn, blijkt er iets te wringen. Merken …

Lees meer
(Bespreking Marieke Heesakkers SMP) PIM Trendrapport 2019: hoe ‘aan staan’ ertoe doet Alva van Beek

De tijd dat je als bedrijf ongezien en misschien zelfs ongestraft ondernam voor eigen gewin, zonder maatschappelijke betrokkenheid, lijkt voorbij. Sterker nog: bedrijven moeten maatschappelijk verbeterend ondernemen. Het internet zorgt voor transparantie en social media verbindt gelijkgestemden. Het politieke bewustzijn groeit en activistische initiatieven als klimaatspijbelen en de recent gewonnen strijd tegen het kinderpardon zijn …

Lees meer