Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Het is tijd om vooruit te kijken. En als het dan ergens over mag gaan in 2019 is het: terug naar de basis. Laten we weer moeite doen om te begrijpen wat klanten bedoelen of van ons vragen. Laten we zorgen dat we de aansluiting vinden. Duurzaam, dus voor de langere termijn, voor zover dat …
De NIMA Members met een abonnement op NIMA Books ontvangen voor het eerste kwartaal van 2019 een exemplaar van de Marketingliteratuurprijswinnaar in een speciaal gesigneerde editie door hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam Ruud Frambach. Speciaal voor de ontvangers van NIMA Books houdt Team NIMA bij welke marketingboeken volgens ‘de markt’ in de kast …
Woensdag 12 december vond het NIMA Internal Branding Zorg Event plaats. Het gastvrije St Antonius Ziekenhuis in Utrecht was heel even de arena waar marketing- en medische professionals onder leiding van professional consumer Luuk Ros met elkaar in debat gingen over de kansen van branding in de zorg. Weergave van een pittig, maar opbouwend …
Met de publicatie van zijn magnum opus An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations in 1776 – kortweg aangeduid als ‘The Wealth of Nations’ – wordt de Schotse moraalfilosoof Adam Smith gezien als de grondlegger van het economisch liberalisme. Hij veronderstelde dat het nastreven van ieders eigenbelang de beste garantie …
Wat levert een event je nu eigenlijk op en hoe meet je dat? Alle marketingvragen komen ongeveer terug bij het organiseren van een event: van doelstelling tot het behalen ervan en alles wat er tussenin zit. Hoe zorg je als marketeer dat je een event in goede banen leidt en afrondt, mét het gewenste resultaat? …
Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer Mei 2018 Ons vak staat regelmatig ter discussie. Het woord marketingtruc valt te vaak en doet afbreuk aan ons vak. Ruud Frambach duidt met zijn boek exact aan waar het in ons vak werkelijk om gaat, namelijk het creëren en realiseren van waarde en daarop de organisatie aan …
Hoe goed gaan marketing en consumentenwelzijn samen? Marketing creëert een vraag door in te spelen op behoeften en stimuleert zo sterk mogelijk het gewenste gedrag van de klant. Ligt gebruik en misbruik van consumentenwelzijn dan dichtbij elkaar? Of is dat slechts de perceptie van wantrouwende consumenten over de juistheid van commerciële communicatie? Door: Jeanine Dijkhuis …
Toegegeven, het begon precies een jaar geleden als wat vrijblijvend gemijmer bij een bak koffie en het napraten over de NIMA Marketing Day: Toen de zittende redactie het eind 2017 collectief hoog tijd vond voor een nieuwe uitdaging, riep dat de vraag op hoe dit tamelijk grandioze bloggersplatform zich zou kunnen of moeten ontwikkelen. Waarom niet …
Op 20 juni 2019 vindt de derde NIMA Marketing Day plaats bij De Fabrique in Maarssen. Tijdens de NMD staat leven met en werken in het mooiste beroep ter wereld centraal. Deze week zijn de 13+1 Tracks bekendgemaakt: de themazalen waarvoor marketingprofessionals on the spot worden gezocht om een presentatie te verzorgen. Evenals voorgaande jaren …