In de discussie over Cambridge Analytica wordt ook volop gefulmineerd over ethische grenzen van het marketingvak. Nooit eerder stond het oude Facebook-motto “Move fast and break things” zó scherp tegenover dat van Google: “Don’t be evil“. De waarde van je integriteit als marketeer is niet langer een gadget voor de bühne. Het minste dat je kunt doen is aantonen je aan de wet te houden.
“Marketeers maakten Facebook tot wat het nu is en het zijn de marketeers die het stiekem oogsten van klantdata salonfähig maakten. Niet omdat reclame niet werkt, maar gewoon omdat digitale marketing het aureool van efficiëntie kreeg: goedkoop spullen slijten en geld verdienen. Marketeers hebben deze digitale doos van Pandora gefinancierd. Zo op het oog is dat een onomkeerbaar proces.”
Dit was de nuchtere en tegelijk alarmerende conclusie die M!-blogger en marketing-polemist Tadek Solarz op zijn site knalde in de week dat er een adembenemend schandaal rond misbruik van 50 miljoen onwetende Facebook-gebruikers aan de grote klok was gehangen door waarschijnlijk de hipste klokkenluider sinds Chelsea Manning. Hij heeft gelijk. Natuurlijk heeft hij gelijk. Als vak, als functie, als beroepsgroep, als industrie is het gruwelijk wat zich heeft voorgedaan.
Lees verder op Marketingfacts