Op donderdag 7 juni sprak voormalig Marketeer of the Year René Repko, in het nog altijd indrukwekkende Experience center van Miele, op het halfjaarlijkse CMO Diner van de NIMA Top Marketing Club. Dat deed hij nadat Directeur Marketing van Miele, Patricia Slootjes, ons meenam in het transformatietraject van Miele van een productgerichte naar een meer klantgerichte organisatie. De Duitse high-end electronicaleverancier is sinds jaar en dag als Top Marketing Club Member verbonden aan NIMA en host van de avond.
Repko stond als marketing-eindverantwoordelijke aan het roer van een aantal iconische Nederlandse retailmerken. Hij besprak Business Transformation aan de hand van vijf cases, met nadruk op retailmarketing en formule-innovatie: Albert Heijn, HEMA, Sligro, Rituals en Action. Cases waaraan hij in de afgelopen 15 jaar heeft gewerkt. Wat werkte en wat niet? Daarnaast waren er een paar generieke conclusies te trekken: waarom de noodzaak om te innoveren zo groot blijft en hoe dat perfect te regisseren is.
Je zou ‘m met enig recht een mastodont van het marketingvak kunnen noemen, met dien verstande dat zo’n paleontologische kwalificatie weinig recht doet aan zijn flexibele levenswandel. Groot, maar wendbaar en nog lang niet van het podium verdwenen.
Na een hele verzameling marketingbanen bij indrukwekkende Nederlandse bedrijven, heeft René Repko nog altijd een hoop te vertellen over marketingstrategie. Hij deed het alleen een tijdje niet. Sinds hij zijn column in Tijdschrift voor Marketing opgaf en aantrad bij zijn vorige werkgever Action werd het stil rond Repko. Dat hij zich juist voor het CMO Diner van de Top Marketing Club weer eens onder vak en beroepsgenoten mengde en zijn insights deelde was eigenlijk veelzeggend. Repko houdt van marketing, als retailmarketeer is hij waarschijnlijk nog altijd Nederlands beste. In zijn meest zichtbare hoogtijdagen was hij marketingdirecteur van HEMA en won in die tijd in één jaar de titel Marketeer of the Year, Effies, Lampen, Spinnen, Sannen en zo nog een hele prijzenkast. Het bracht ‘m roem en bewondering van binnen en buiten het vak, maar wie de Zeeuw wat beter kent weet dat Repko eigenlijk een beetje wars is van poeha, zeker als die zijn persoon aangaat. Bovendien is marketing een teamprestatie, zo meent hij, al scheelt het natuurlijk enorm wie er in het team zitten.
Zoals de vaste bezoekers van het TMC CMO Diner inmiddels wel gewend zijn, werd opnieuw een smaakmaker uit het vak bereid gevonden zijn insights te delen. Na Byron Sharp, ex CMO Red Bull Huib van Bockel en voormalig Global Marketing Communication Manager Jeroen Hubert van IKEA was het ditmaal de beurt aan Repko om insights te delen en om in gesprek te gaan met de aanwezige CMO’s. Dat leverde een vermakelijke avond op. De avond werd na het inhoudelijke deel voortgezet met een diner in het Culinary Institute in het Miele Experience Center.