Uit nieuw ‘Ho Ho Yolo’-onderzoek van Sitecore, speler op het gebied van beheersoftware voor digitale ervaringen, blijkt dat 88% van de marketeers het erover eens is dat de komende feestdagen cruciaal worden voor hun bedrijf.
Slechts 33% van de respondenten heeft het gevoel er volledig op voorbereid te zijn. De feestdagen van 2020 stonden in het teken van lockdowns, gezondheidsproblemen en vertragingen bij pakketverzending. Sitecore wil met zijn marketeeronderzoek een wake-up call bieden voor merken die nog niet aan de feestdagen denken – en blijkbaar haast moeten maken.
Een ‘Make-or-break’ december maand
Van de marketeers met ‘brick-and-mortar’-aanwezigheid zegt 86% er een ervaringsgerichte bestemming van te maken dit jaar. 56% heeft het gevoel dat de feestdagen van 2021 de laatste kans is om de waarde van hun winkel te bewijzen. 72% van de onderzochte marketeers denkt dat digital native e-commerce-merken het tijdens de feestdagen gaan winnen.
Marketeers omarmen nieuwe manieren om customer engagement te stimuleren
– 96% van de marketeers willen hun VR/AI-aanbod aan het einde van het jaar optimaliseren.
Nu third party-cookies geleidelijk verdwijnen, verhoogt 36% van de marketeers de waarde van kortingen en andere diensten aan consumenten in ruil voor hun gegevens.
– 83% van de marketeers is van plan om deze feestdagen een abonnements-contentprogramma te introduceren om de customer engagement te vergroten.
Veranderingen in Black Friday- en Cyber Monday-promoties
– 81% van de merken plant een Black Friday- actie, 8% minder dan vorig jaar.
– 83% van de marketeers gebruikt de pandemie om Black Friday-verkoopactiviteiten te ‘resetten’; 84% vindt dat Black Friday achterhaald is en negatief wordt geassocieerd met de consumentencultuur.
– 68% zal Black Friday-promoties beperken tot het enige weekend op de kalender. Dit uit angst om hun merk te devalueren en het hele jaar door de consumentenuitgaven te verminderen.
– 85% van de marketeers zegt dat Cyber Monday niet langer past bij hun bedrijf.
Eerder en langer winkelen voor de feestdagen
– 27% van de consumenten is van plan om te beginnen met winkelen tussen juli en oktober.
– 45% van de marketeers plannen campagnes die eerder beginnen dan vorig jaar, en 42% voegde meer binnenlandse of lokale leveranciers toe om supply chain-uitdagingen te beperken.
– Bijna alle marketeers (94%) zijn optimistisch over een omzetstijging deze feestdagen.
Veranderende gezondheidssituaties/regelgeving – en de inflatie – zijn grootste zorgen
– Bijna alle marketeers (97%) hebben zorgen over veranderende gezondheidssituaties/regelgeving die de resultaten tijdens de feestdagen beïnvloeden.
– 97% van de marketeers maakt zich zorgen over de impact van inflatie.
Paige O’Neill, CMO van Sitecore: ‘De retailomzet was het afgelopen jaar een uitdaging, vooral tijdens de kritische feestdagen. Nu de houding rond grote evenementen zoals Black Friday verandert, moet de branche snel handelen om contact te maken met hun meest loyale klanten, aangezien deze van plan zijn dit jaar eerder te beginnen met winkelen voor de feestdagen. De juiste technologie moet promoties naar voren brengen die vroege uitgaven stimuleren en klanten enthousiast maken om contact te maken met het merk en hun producten. De winkelervaring, in welke winkel dan ook, zal hierbij even belangrijk zijn, zodat consumenten zich verbonden voelen met het merk.’
Nu marketeers zich voorbereiden op de feestdagen, is inzicht in klanten en wat hun winkelplannen zijn, cruciaal. De feestdagen zullen voor velen een make-or-break-moment zijn, dus is het van groot belang om alles ruim van tevoren te plannen. Sitecore stelt marketeers in staat om echt te begrijpen wat hun klanten bezighoudt en helpt bij het opbouwen van sterke relaties door middel van gepersonaliseerde digitale ervaringen. Voor bedrijven die willen overleven en succes willen boeken zijn deze gepersonaliseerde digitale ervaringen belangrijker dan ooit, aldus Sitecore.
Over het Ho Ho Yolo-onderzoek en Sitecore
‘Sitecore voerde een enquête uit onder consumenten en marketeers over de feestdagen van 2021, waarbij 1.009 Benelux-inwoners en 100 Benelux-marketeers (consumentenmerken, 100+ werknemers) een enquête van 10 minuten hebben ingevuld. Dat gebeurde tussen 12 en 23 juli 2021. De deelnemers werden benaderd uit een actief beheerd online panel en werden gestimuleerd met beloningspunten, aangeboden door hun online panel. Consumentengegevens werden gewogen om de algemene bevolking weer te geven (leeftijd/geslacht/land). Marketeergegevens werden niet gewogen. Een mix van bedrijfsgrootte en verantwoordelijkheidsniveau is terug te vinden in de antwoorden op de enquête.
Sitecore levert een digital experience platform waarmee ’s werelds meest vooruitstrevende merken langdurige relaties met hun klanten op kunnen bouwen. Marktleider Sitecore kreeg al tal van awards en brengt als enige organisatie content, commerce en data samen in één verbonden platform, dat elke dag goed is voor miljoenen digitale ervaringen. Toonaangevende bedrijven als American Express, ASOS, Carnival Cruise Lines, Kimberly-Clark, L’Oréal en Volvo Cars vertrouwen op Sitecore, zodat zij hun klanten een boeiendere en persoonlijkere ervaring kunnen bieden. Ontdek meer op Sitecore.com.’
(bron: Sitecore)