Op donderdag 3 oktober 2024 vindt het AGF Marketing Event plaats, georganiseerd door de NIMA Foodchain & Agrimarketing Community in samenwerking met GroentenFruit Huis en het AGF Trendcafé. Merken bouwen en campagnes uitzetten vormen de rode draad van het programma, met een vrij uitzonderlijke verscase in een hoofdrol, want hoe strik je Paris Hilton voor een campagne? Douglas Brundage van Brand Studio Kingsland uit New York komt in een live verbinding vertellen over de succesvolle ontbijtcampagne van JOE & THE JUICE, met inzet van ’s werelds meest bekende socialite als stralend middelpunt: #GetChicForBreakfast.

Geef je AGF-verkoop een boost door branding. Programma en aanmelden: Lees hier meer over het vierde AGF Marketing Event.

Het event richt zich nadrukkelijk op leden én niet-leden van NIMA. ‘Geef de AGF verkoop een boost door branding’, zo luidt het rokende thema van het event dat plaats zal vinden bij Koninklijke Schmidt Zeevis in Rotterdam, een begrip in culinair Nederland. Tijdens dit evenement staat de vraag centraal hoe je met een promotiecampagne AGF-product(en) op de kaart kan zetten. Joeri Jansen van reclamebureau Roorda, bekend van spraakmakende campagnes als BOB en NIX18, maakt een rondje langs AGF-promotieactiviteiten die momenteel plaatsvinden.

Welke campagnes werken en waar moet je op inzetten om succesvol te zijn? Leon Jansen, Change Manager Marketing van K2O Marketing & Business Strategy en NIMA Lecturer, gaat in op significant beter presteren door de juiste marketing. Hoe belangrijk is promotie? Na die sessie heb je concrete tips waar je in de AGF sector mee aan de slag kan. Kers op de taart vormt wel een live gesprek met Douglas Bundage van Amerikaans bureau Kingsland.

Rob van der Helm was geruime tijd Marketing Manager bij Royal Van Zanten, bestuurslid van de NIMA Foodchain & Agrimarketing Community en nét begonnen als docent Bedrijfskunde bij de Tuinbouw & Agribusiness-opleiding op de Hogeschool Inholland. Hij is één van de drijvende krachten achter het event op 3 oktober. Vijf vragen en antwoorden:

Ha Rob, jullie dachten: een bekende naam in het programma. Dat valt op? Hoe zijn jullie in hemelsnaam op die case met mevrouw Hilton gestuit?

‘Dat komt niet helemaal uit de lucht vallen. Ik heb vanuit Royal Van Zanten samengewerkt met dit bureau en het merk Astronova ontwikkeld; een compleet nieuw bloemtype vooralsnog alleen verkrijgbaar in de VS.’

Maar… eeh Paris Hilton. Wat gaan we daarover te horen krijgen?

‘Douglas Brundage, founder en CEO van Kingsland deelt zijn succesvolle verhaal over de samenwerking met Joe & the Juice. In een exclusieve live verbinding geeft hij een kijkje in het proces dat leidde tot een ongekende campagne, waarin inderdaad niemand minder dan Paris Hilton de hoofdrol speelt. Brundage vertelt hoe het idee van de campagne tot stand kwam, de strategieën, de onderhandelingen die daarvoor nodig waren en de creatieve keuzes die van die ontbijtcampagne een internationaal succes maakten. Echt een unieke kans om te leren van een expert die weet hoe je een merk naar een hoger niveau tilt. Wat kunnen we daar als AGF-sector van opsteken?’

Het programma ruimt veel tijd en ruimte in voor het bouwen van een merk en het wegzetten van een succesvolle campagne. Dat is natuurlijk wel een beetje ‘de voorkant van marketing’ in AGF. Waarom is dat zo?

‘We denken dat daar kansen onbenut blijven. Het is belangrijk om in te zien dat je niet alleen vanuit productie, maar ook vanuit de markt je bedrijf of merk moet ontwikkelen om succesvol te kunnen zijn, en daar ook in te investeren.’

Merken en ‘AGF’ vormen niet altijd direct een gemakkelijke combinatie. Er bestaan appels met merknamen – natuurlijk – en we kennen allemaal wat bananenmerken, de Honingtomaat en Zespri-kiwi’s, maar wat willen jullie met dit event meegeven? Dat er meer ‘merkdenken’ nodig is in AGF?

‘Dat, en ook in AGF geldt dat we niet alleen zouden moeten denken in merken, maar in het neerzetten van de inhoud van product of bedrijf, aansluitend op cultuur, ontwikkelingen en behoefte van doelgroepen. Het voorbeeld speelt in op een routine, een moment, een productvorm en een specifieke doelgroep. Daar liggen nog legio mogelijkheden en die gaan we op het event ook bespreken.’

Het evenement vindt plaats bij Schmidt Zeevis, dat je met enig gevoel voor versmarketing wel één van de mooiste versmerken van Nederland mag noemen en dat zijn branding niet in de laatste plaats te danken heeft aan die schitterende vloot vrachtwagens die als abri’s door heel Nederland toeren. Wat kunnen we van Schmidt léren?

‘Haha. Het is natuurlijk een mooi Nederlands bedrijf. Leren? Met enig gevoel voor versmarketing:  Hoe je uiteindelijk kan zorgen voor een goede vangst’.

Het is vast geen toeval dat jullie zowel de langst bestaande NIMA Community zijn en tegelijk één van de meest actieve. Zo maken we ons ook op voor een Sierteeltmarketingcongres met een bomvol programma, ook uit de koker van Foodchain & Agrimarketing. Waarom blijft de behoefte aan marketingkennis zo groot in de verssectoren?

‘Het economisch belang is van behoorlijke omvang. De verssector is groot, opereert mondiaal en is continue aan het innoveren. Dat heeft zowel betrekking op duurzaamheid, op de productie van goederen en diensten én op marktniveau: kennis van consumenten, concurrenten en trends. We exporteren voor 9,3 miljard euro aan sierteelt naar meer dan 120 landen en voor 11,3 miljard aan groenten en fruit naar 152 landen. Dat biedt genoeg uitdagingen en beleving voor een allround marketeer.’

Beeldcredits: YouTube