Alles is data

Column door Kirsten Andres RM

Je kunt geen nieuwsbrief openen of het gaat over data. Over datagedreven marketing, data science, big data en ‘overstroomde’ data lakes… 
 
Data is het nieuwe goud. Dat is het ook. Als ik kijk naar alle mogelijkheden die data bieden, voelt het soms echt als een snoepwinkel waar je niet weet wat je moet kiezen. Je ziet zo veel mogelijkheden en kansen om de klantervaring te verbeteren. Een paar jaar geleden waren we al blij met descriptive modelling in de data. Eindelijk handvatten om te sturen. Maar het was nog reactief. En ik was super trots toen we in staat waren het opzeggen van abonnees en leden in mijn vorige werk te voorspellen met predictive data. Maar nu zitten we alweer in een volgende fase waarin we, dankzij de inzet van artificial intelligence prescriptive modelling kunnen toepassen op data.
 
Maar is data nou echt het nieuwe goud als je klant bent? Waar gaat dit toe leiden? Om dat beter te begrijpen moet je het boek ‘Alles’ lezen van Dave Eggers. In goede romanvorm kijk je mee in de wereld van het Amerikaanse almachtig en commercieel gedreven bedrijf ‘the Every’. Het start op het moment dat de Circle (alias Google) de grote Jungle (alias Amazon) heeft opgekocht. De kansen die er dan liggen met data en de gevaren die erbij komen kijken, zie je voor je. Voor alles is een app. Een app om je hele dag te plannen, je gezondheid bij te houden, je vrienden in te schatten of ze het wel echt menen. Onder het mom van goed doen voor de maatschappij, lever je al je privacy in. Wie wil nou niet dat kindermishandeling wordt voorkomen? Dan zorgen we er toch voor dat je voice assistant standaard uitgeluisterd wordt en aanslaat bij schreeuwgeluiden en bepaalde teksten? En hoe milieubelastend is woon-werkverkeer wel niet? Dan stop je daar toch gewoon mee en ga je op de campus van the Every wonen om het milieu minder te belasten. Tja, redt data nou de wereld of de kassa? Purpose en commercie lopen totaal door elkaar heen. 
 
Een ding is duidelijk. Met data heb je een wapen in handen. Maar hoe gaan we er als marketeers mee om? Voor mij was ook dankzij dit boek pijnlijk duidelijk dat ethische keuzes en integriteit steeds belangrijk worden in ons vak. Het lijkt een toekomstverhaal, maar het is er al, het kan al. Scary! Zeker als er op zo’n moment van die ‘fijne’ wereldleiders aan de macht zijn, van Trump tot Poetin. Wat gaan zij met dit wapen doen? Alleen al het besef dat als we naar China gaan, we maar beter onze laptops en telefoons thuis kunnen laten. Big brother is (already) watching you every second of your life… 
 
Met één grote vraag bleef ik wat verbijsterd achter: zijn we als mens nog in staat onze instant satisfaction (snel, makkelijk, meer) te onderdrukken? Of anders gezegd, staat er een generatie op die zegt: ‘Ho Stop! Tot hier en niet verder. Mijn privacy is me meer waard dan het gemak van jouw site of app’?