AM Marketing Event 2024 in teken van nieuwe auto’s, nieuwe kopers en nieuwe marketing

Door Kim Andriessen

Hoe kan een nieuwe generatie autokopers in de verleiding worden gebracht om een nieuwe (elektrische) auto aan te schaffen? Deze vraag staat centraal op dinsdag 15 oktober in het Rotterdamse Hotel WIngs tijdens het Automotive Marketing Event, hét event voor marketeers in de automotive retail. Dit jaar is het thema ‘Next Gen’. Het programma draait om alles wat nieuw is in de autobranche: nieuwe auto’s, nieuwe kopers en (dus) nieuwe marketing. 

Speciaal voor NIMA lezers bieden we een korting van 100 euro op het ticket. Gebruik kortingscode AME100NIMA bij het registreren. 

Zo’n 30 nieuwe elektrische automerken (gaan) proberen om een vaste plek te veroveren op de Europese automarkt. En dat valt niet mee, de Europese consument is de laatste tijd terughoudend in de aanschaf van een elektrische auto (EV). Uit recente cijfers van fabrikantenorganisatie Acea blijkt dat de verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa in augustus is gekelderd. Er zijn die maand bijna 44 procent minder EV’s verkocht dan in augustus vorig jaar.

De EV-markt verkeert in zwaar weer en de concurrentie voor de toetreders is moordend. Dat betekent dat het dringen geblazen is voor de nieuwkomers. Goede marketing is nu dus belangrijker dan ooit. Maar wat is nú goede marketing? Hoe kan een jong merk goed weggezet worden in de markt? En, net zo belangrijk, verandert de marktsituatie en de komst van de nieuwkomers iets aan de marketingstrategie van de gevestigde automerken? Tijdens het evenement gaan diverse marketingexperts, onder leiding van dagvoorzitter Rolf Westgeest, op zoek naar antwoorden.

Op het hoofdpodium staan sprekers van zowel binnen als buiten de autobranche. Een van de hoofdsprekers is Christine van Hedel, de Social Media Manager van TUI Nederland. Zij is verantwoordelijk voor de sociale media en de digitale content van de reisorganisatie. Ook spreker op het hoofdpodium is omnichannel retailspecialist Edward Sleijffers. Hij weet alles over het optimaliseren van fysieke retail en online retail. Verder geven onder meer Amaury Gavaudan (Carcutter), Joost Nieuwlaar (Datamotive), Mitch van Maurik (RDC), Maarten Bekkers (Autochat) en contentmaker Rico Bakker acte de présence.

Prijsuitreiking

Een nieuwe prijs die dit jaar tijdens het Automotive Marketing Event voor het eerst wordt uitgereikt is de Automotive Marketing Talent of the Year 2024 (powered by Automotive Mediaventions). Deze juryprijs wordt uitgereikt aan de persoon werkzaam in de automotive die de meeste impact heeft gecreëerd met zijn/haar werk in de marketing.

De Automotive Marketing Talent of the Year 2024 is een juryprijs waarbij er wordt gelet op  performance, innovatie, impact, creativiteit, samenwerking en positionering. De jury bestaat uit sociale mediaspecialist Veerle Dicker (Davero), Romy Wielinga (marketingmanager Automotive) en Kim Andriessen (hoofdredacteur Automotive).