Anja Bekkers, NIMA Zuid: ‘We zorgen voor verwondering’

Nieuwe voorzitter verenigt grote marketingbedrijven én marketeers met een indrukwekkende staat van dienst, maar heeft ook oog voor worstelingen en mislukkingen

NIMA kent als beroepsvereniging verschillende communities die worden gedragen door de aangesloten members zelf en waarvan een aantal op zijn minst ‘zeer levendig’ te noemen is. Van oudsher draaien die groepen marketing- en communicatieprofessionals rond thema’s of loopbaanpositie, maar NIMA is ook lokaal gegroepeerd rond zes windstreken die ieder voor zich weer bijeenkomsten en netwerkgelegenheden organiseren.

NIMA Zuid heeft met zijn grote steden, grote bedrijven en groot aantal lokale marketeers een roemruchte reputatie als goed lopende regiogroepering. Na een aantal jaar stevig (en met succes) de kar te hebben getrokken, gaf Chief Marketing Officer van CM, Joris van der Waart, onlangs de voorzittershamer van ‘Zuid’ over aan Anja Bekkers. Zij helpt met haar bedrijf 2connect2 organisaties bij merkenbouw en groei. Sterk in positioneren, ontwikkelen van (visuele) identiteit en de rol die content daarbij speelt. Maar nu toch vooral ook hét boegbeeld van de NIMA Regio waar de goedmoedigheid lang niet zo’n cliché lijkt als wel wordt beweerd, maar die tegelijk borg staat voor een prettig tegenwicht voor het Randstedelijk gehijg en gehype. Anderzijds: marketing is marketing en het wow-effect is ook leading ónder de rivieren. Een kort vraaggesprek ter kennismaking:

Je bent zelf als marketingadviseur werkzaam en werkt dus voor meerdere merken. Zo uit de losse pols: welke merkwaarden heeft NIMA Zuid en waarom?
NIMA Zuid staat voor sprankelend, verbindend, betrokken, inspirerend en gastvrij. Daarmee richten we ons op senior marketing- en communicatieprofessionals die in NIMA Zuid een ontmoetingsplek van gelijkgestemden vinden. Het gaat om inhoud, ontmoeten, sparren, positieve energie, duurzame relaties, gezelligheid en inspiratie uit onverwachte hoek.

De cliché’s over de Brabantse gezelligheid kennen we nu toch wel, maar wat kenmerkt marketing onder de grote rivieren écht? Is er een verschil?
Misschien zijn we in het Zuiden wat meer ‘down to earth’ en informeel in de omgang: zeggen wat je doet en doen wat je zegt.

NIMA Zuid is toch wel een beetje een paradepaardje van de regio-communities. Veel actieve leden, hoge opkomst. Hoe hou je dat zo? Iedereen is toch drukdrukdruk nietwaar?
We zorgen voor verwondering en laten deelnemers genieten: van het programma en van elkaar. Dat doen we door de lat hoog te leggen. We openen deuren die normaal gesloten blijven: bijvoorbeeld bij Mars, Efteling, Linssen Yachts, Dorel en Vlisco. Bovendien zijn we steeds op zoek naar het WOW-effect. Sterke inhoud staat daarbij centraal: via de spreker(s) en wat er ter plekke te zien is. We laten niet alleen rooskleurige of succesverhalen aan bod komen, maar ook worstelingen, mislukkingen En elke sessie moet iets toevoegen aan inspiratie, scherpte, inzicht via een combinatie van theorie en praktijk, georganiseerd rondom een actueel marketingthema. We bieden zekerheid & verrassing aan onze cyclusinschrijvers: de 4 bijeenkomsten per jaar gaat altijd door, zijn gevarieerd qua thema’s en bedrijven én bieden leuke extra’s zoals een prominente spreker, een actueel marketingboek, een ontbijtsessie etc.

Zuid heeft een reputatie op het terrein van bedrijfsbezoeken: Lukt het nog een beetje om de agenda vol te krijgen?
Dat is geen probleem: er zijn veel grote bedrijven met een enorme staat van dienst, mooie middelgrote bedrijven met een bevlogen directeur/eigenaar naast prachtige start ups in de Brainport regio. Belangrijk is, om de juiste mensen te vragen binnen een bedrijf, dat kan alleen als bestuur en leden een goed netwerk hebben.

Tot slot: NIMA viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag en we kwamen er onlangs achter dat de aller- allereerste NIMA-voorzitter ene mijnheer Keyzer was van Lips, tegenwoordig Wärtsilä in Drunen. Daar gaan jullie toch wel een rondleidinkje doen of niet?
Goede tip, we nemen het mee! Voor 2017 hebben we overigens al een uitdagend programma op een rijtje, dus dat wordt daarna 😉

DSC04868_
VLNR: Vincent Sieben, Daan Lammers, Gijs van Male, Marieke Heesakkers, Anja Bekkers en Stephan Kwast