Als marketeer ben ik groot fan van growth hacking. Op het moment dat je binnenstapt bij een growth hacking bootcamp voel je direct de positieve energie van ’the new kid on the block’ die erop gericht is ‘old school marketing’ opnieuw uit te vinden. Maar past dit proces van ‘leren door te proberen’ ook bij het neerzetten van een sterk, stabiel en consistent merk? Of staat growth hacking het bouwen van een sterk merk in de weg? En andersom: vormt branding een belemmering en remmende factor voor growth hackers?
Growth hacking is het nieuwste buzzword in marketing. Het begrip is een aantal jaren terug ontstaan in de start-up wereld, maar vandaag de dag halen steeds meer grote ondernemingen growth hackers naar binnen om te innoveren door middel van een continu proces van experimenteren, meten en optimaliseren.
Branding als onderdeel van het immuunsysteem van een bedrijf
De essentie van growth hacking is snel experimenteren: prototypen neerzetten, A/B-testen, verschillende kanalen testen en tijdens het proces leren wat werkt en niet werkt. Op die manier kun je continu de customer journey, het proces van leadgeneratie en uiteindelijk je bedrijfsresultaten optimaliseren.