De introductie van digitale trends in b2b-marketing heeft ons vak op vele manieren makkelijker gemaakt. Tegelijkertijd heeft er – mede door de digitalisering – een grote verandering plaatsgevonden in de werkwijze van een marketeer.
Om met je b2b-marketingteam de moderne, digitale wereld voor te blijven, moet je nieuwe skills verzamelen in je team. Maar het is niet alleen de marketeer op individueel niveau die verandert. De uitdaging ligt ook in het integreren van deze skills in de organisatie van het marketingteam. In dit artikel ga ik in op de skillset van de marketeer en bovendien op de veranderingen van de structuur van het toekomstige marketingteam.
Succesvolle marketing- en advertentiecampagnes worden gedreven door de mogelijkheden om klanten te identificeren, resultaten te meten, data te analyseren en feedback real-time door te voeren. – (Forbes Insights, the rise of the new marketing organization)
Recent onderzoek wijst bovendien uit dat binnen een paar jaar 75 procent van de marketeers verantwoordelijk is voor de volledige klantbeleving. Het is dus aan de marketingteams om aan de hand van data en technologie te zorgen voor de ultieme klantbeleving en de klant te begeleiden en informeren in elke stap van de customer journey.
De marketingteams van nu zijn opgezet rond de marketingideeën van de jaren ’90. Deze teams zullen drastisch moeten veranderen om in te spelen op de klantbeleving van nu en de klant van de toekomst.
Marketing is niet langer een serie projecten en campagnes, het is een doorlopend proces van vebinden en leren. – Forbes Insights, the rise of the new marketing organization
Hans Molenaar van Beeckestijn Business School zegt hierover in het e-book b2b-marketingteam van de toekomst:
De uitdaging bij veel b2b-ondernemingen zit erin het commerciële proces meer in lijn te brengen met hoe klanten willen omgaan met leveranciers. Dat betekent dat iedereen zich moet inzetten om klantbeleving voor, tijdens en na de verkoop in het vizier te houden. Met als doel meer klanten, die meer en vaker kopen, en idealiter ook nog als ambassadeur gaan optreden.
Daarnaast is het cruciaal dat door digitalisering het verkoop-, marketing- en serviceproces innoveert. Concreet betekent dit: aan de slag met marketing automation, social & digital selling en social service-toepassingen die klantbeleving verbeteren.
Bron en volledig bericht: Marketingfacts