NIMA lanceert in 2025 een nieuw netwerk waarin ervaren strategische marketeers worden verenigd. De NIMA Marketing Masters hebben sinds 5 november ook een eigen bestuur: Maryam Boonstra RM (voorzitter), Matt van der Poel RM (Marketing Studiereizen), Erik Hoogenhout (Marketing Executive Center – Intervisie), Arie Barendregt RM (Science) en Peter Hoitinga RM (Kennissessies/Round Tables) gaan de kar trekken.
Met de NIMA Marketing Masters wordt een netwerk ontsloten van en voor marketingprofessionals met de nodige ervaring en kennis om marketing op bestuurlijk niveau te vertegenwoordigen. ‘Als bestuur bespreken we momenteel vooral hoe we met dit nieuwe gezamenlijke netwerk synergie kunnen bereiken tussen ervaren marketeers met diverse achtergronden’, legt Maryam Boonstra uit. ‘Ons doel is om een programma te ontwikkelen dat de brede expertise van RM’s, MEC, en SMP’s optimaal benut, zodat het nieuwe NIMA Marketing Masters-netwerk een waardevol platform wordt voor strategische marketingvraagstukken en kennisuitwisseling.’
Het nieuwe netwerk wordt een eigen NIMA Community, waarbij het Community-bestuur onder leiding van Boonstra toeziet op de activiteiten en de kwaliteit van de commissie-activiteiten. Op dit moment wordt het netwerk, de commissies die activiteiten voorbereiden en het programma nog ontwikkeld. Boonstra vreest niet voor een overlap met bestaande netwerken: Er bestaan in Nederland – ook buiten NIMA – tegenwoordig redelijk wat kennis- en netwerkclubs voor strategische marketeers. Er zijn CMO-clubs, er zijn netwerkbijeenkomsten. Boonstra: ‘Het belangrijkste voordeel van de NIMA Marketing Masters is de focus op professionele ontwikkeling en kennisuitwisseling in een verenigingsstructuur, met intervisie en structurele sessies, exclusief voor ervaren marketeers.’
‘Het netwerk van CMOtalk is eerder gericht op insights via interviews en podcasts met toonaangevende CMO’s, gericht op storytelling en specifieke marketingcases’, vervolgt Boonstra. ‘Dit platform biedt vooral inhoudelijke inspiratie in een informele setting. De Adformatie CMO Community is exclusief, met diepgaande events als de CMO Day, gericht op netwerken en actuele marketingtrends. Hier ontmoeten top-CMO’s uit grotere organisaties elkaar, ondersteund door Adformatie’s journalistieke bereik.’
‘Als NIMA-vereniging willen we juist geen exclusieve club voor een bepaalde doelgroep zijn’, legt ze uit. ‘We zijn voor alle ervaren en professionele marketeers in Nederland. Binnen NIMA biedt dit netwerk meer diepgang en continuïteit dan andere netwerken, omdat het wordt geleid door een beroepsvereniging die sterk betrokken is bij marketingstandaarden en professionele ontwikkeling.’