(Blog) Merken, trends en de wilde waarheid van een rampjaar (I)

Tony’s Chocolonely, Blokker, Zeeman, Airbnb. Terugblikken en voorspellen, het hoort bij het einde van het jaar. We kijken terug op de voorspellingen van afgelopen jaar: wat is er uitgekomen, wat niet? Hoe is het dit jaar gegaan qua marketing, retail en e-commerce van verschillende merken?

2020 was niet het jaar voor Tony’s Chocolonely, het knuffelmerk van de marketeers en purpose-adepten. Het plan om in Zaanstad een Willy Wonka-achtige fabriek in combinatie met een pretpark te bouwen, werd in de ijskast gezet. Over de Tony’s Chocolonely-achtbaan wordt al sinds 2016 gesproken en het project moet maar liefst 120 miljoen euro kosten. Maar blijkbaar kunnen investeerders geen chocola maken van de plannen, want het lukt Tony’s maar niet om dit pretpark extern te financieren.

Daarnaast leek het knuffelgehalte van Tony’s dit jaar steeds verder af te brokkelen. Het begon vlak voor de zomer als henk Jan Beltman, de voorman van Tony’s, in Amsterdam wordt aangehouden op verdenking van vernieling.

Lees dit artikel van Bas Vermond op