(Blog Nick Nijenhuis SMP) ‘Google Analytics 4: van bereik naar betrokkenheid’

Plotseling en ruw. Dat was mijn kennismaking met Google Analytics 4. Er zijn deels nieuwe rapporten, zónder de bekende bounce- en uitstappercentages. En mét onder andere ‘betrokkenheid’ en ‘scrolls’. Google Analytics 4 is een stap van bereik naar betrokkenheid. Je krijgt meer inzicht in de daadwerkelijke interactie en acties van bezoekers. Fijn dat daarvoor niet altijd extra code meer voor nodig is. En het gelukkigst werd ik van….. de zoekfunctie. Die is gebleven en heeft me goed geholpen.

Bianca van Felius schreef eerder ook al over hoe begint met Google Analytics, maar we frissen hier je geheugen nog even op. Voor wie al een Google Analytics-account heeft is het eenvoudig om over te gaan naar Google Analytics 4. Toch is het niet aan te raden je bestaande account zonder verdere backup te upgraden. De meetechniek van GA4 is helemaal nieuw. De bekend ‘hits’ en ‘pageviews’ zijn vervangen door ‘events’. Met als gevolg dat historie uit het huidige account op dit moment niet meegenomen wordt. Een betere optie is een nieuwe property aanmaken. Je krijgt dan de optie te upgraden naar GA4.

Lees deze blogpost van NIMA SMP Nick Nijhuis op