(Blog) “Online reclamefraude lijkt een onoplosbaar probleem”

Het kritisch inkopen én afrekenen van online media wordt steeds ingewikkelder en met name adverteerders lijken daarbij het hoofd in de schoot te leggen. Er wordt effect gemeten, maar geen idee hoe die cijfers dan bij elkaar worden gegoogeld. Bureau houdt zich aan de regels, adverteerder denkt dat de regels wel zullen kloppen. En zo niet, dan is dat maar zo.

Een algehele indruk. Dat is de letterlijke betekenis van het woord ‘impressie’, binnen online marketing ook wel vertaald als ‘online weergegeven content’. Van zo’n impressie is sprake als tenminste de helft van de pixels van een online advertentie tenminste 1 seconde aaneengesloten in beeld is geweest, althans dat is de definitie die dé onafhankelijke branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie IAB aanhoudt. Zo leer je nog eens wat. Zoals er wel meer ongemakkelijke insights voorbijschoten tijdens de derde Keizersgrachtconferentie, afgelopen 18 februari in Amsterdam. Thema was online reclamefraude. Een ongemakkelijk onderwerp.

Lees het verslag op