‘Wie bepalen de koers van het marketingvak én maken het verschil?’ Zo luidt de top van De top 100 marketeers 2018. Een overzicht van leiders die vanuit marketingstrategie het verschil maken. Een indrukwekkende lijst die aangevoerd wordt door de CEO & CCO van ING Nederland. Het is Vincent van den Boogert van harte gegund, daar het traditionele bankwezen nogal wat veranderingen doormaakt en meer en meer een grote IT-speler lijkt te worden. In de Top 100 staan prachtige, gerenommeerde bedrijven en bedrijven die juist door digital marketing een leider zijn geworden in hun vakgebied. Indrukwekkend!
Door Sigrid Drukker*
Wat mij met name opvalt, is dat er in die lange lijst marketingtijgers niet één marketingleider tussen staat uit de gezondheidszorg. Niet uit de cure sector en ook niet uit de care sector. En dat is zo jammer!
Zo’n 10 jaar geleden is een door de overheid gereguleerd systeem bedacht waarbij burgers, zorginkopers en zorgaanbieders samen en in onderlinge concurrentie de prijs, kwaliteit en service bepalen aan de hand van vraag en aanbod, lees ‘Marktwerking in de Zorg’. Met marktwerking is op zich helemaal niks mis. Marktwerking leidt tot concurrentie tussen bedrijven om de gunst van de klant. Het beste product tegen de laagste prijs, wat goed kan werken bij homogene producten.
Als interim manager werk ik bij een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. De ‘klanten’ die wij werven en die bij ons wonen, woonden vroeger op achteraf-terreinen uit het zicht van de maatschappij. Tegenwoordig willen en kunnen ook zij participeren in de samenleving. Bedrijven als Brownies & DownieS of the Colour Kitchen zijn een grote hit en de doelgroep krijgt de zichtbaarheid die het verdient. Ook deze doelgroep heeft wensen en wordt mondiger. Waar het enigszins in hun vermogen ligt willen ze zolang mogelijk, zo zelfstandig mogelijk wonen met begeleiding in hun nabijheid. Overdag zijn ze actief en gaan ze naar hun dagbesteding.
Ieder mens is uniek en daarom heb je in de zorgsector allerminst te maken met een homogeen product. Dat weten we allemaal wel, want ook al zijn we kuddedieren, ieder mens heeft een eigen wens en de zorgverlening is een op de persoon afgestemde dienstverlening. Marktwerking is mooi, maar in de zorg werkt dit niet. Juist in de sector van verstandelijk beperkten zie je het unieke van ieder mens. Wonen in een zorginstelling levert ook een voordeel: je bent uniek maar niet afwijkend. Bij ons kom je thuis en woon je met gelijkgestemden. Wij helpen onze bewoners groeien binnen hun eigen vermogen.
Vanuit marketing gaat het in de zorg om één ding: de relatie met je klant en die is uniek. Waar de relatie met de klant de boventoon voert, is de waardestrategie Customer Intimacy vanzelfsprekend en leidend. En daar begint je marketing.
Marketing in de zorg is: strategisch scherp hebben waar je kracht ligt. Wat is het onderscheidend vermogen voor de (potentiële) klant. Dit betekent voor zorginstellingen dat er geïnvesteerd moet worden. Wat is je merkstrategie, wat is de essentie van je organisatie en het business model van je organisatie en hoe ziet de waardepropositie eruit? Met deze stappen zal het verschil worden gemaakt binnen de organisatie én in de zorgsector. Doe je het niet, wees dan (voor)bereid de boot te missen. Marketing moet worden omarmd en de mouwen moeten opgestroopt. Zet die stappen en binnen afzienbare tijd staan ook de marketingtijgers uit de gezondheidszorg in de Top 100 van marketeers.
* Sigrid Drukker is oprichter/eigenaar van Divine Marketing en Relatiemanager & Marketing a.i. bij Zideris