Mensen zijn zich door de coronacrisis bewuster geworden van de manier waarop we ons tot elkaar en tot de natuur verhouden. Ze verwachten van bedrijven dat die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Maar liefst zeven op de tien consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen. Hoe vul je dat in als bedrijf?
De vraag wat de maatschappelijke rol van je bedrijf of merk is, wordt versneld door de coronacrisis en is actueler dan ooit. Hierachter gaat een discussie schuil over ethiek en het falen van het huidige liberale kapitalistische systeem, door René Repko in zijn blog treffend omschreven als ‘disaster capitalism’. Dit systeem heeft zijn langste tijd gehad en maakt plaats voor een nieuwe betekeniseconomie, waarin welzijn in plaats van welvaart centraal staat.
Veel bedrijven hebben al duurzame stappen gezet, groene producten in hun assortiment, een MVO-beleid of klinkende purpose geformuleerd. Dat betekent niet altijd dat ze ook echt maatschappelijk van betekenis zijn of hun maatschappelijke rol scherp hebben.