We zijn afgelopen weken vaker aanwezig op LinkedIn, we posten en reageren meer. Een enquête en een onderzoek wijzen uit dat het de gebruikers opvalt hoeveel persoonlijke verhalen er te vinden zijn. Reden voor een aantal van hen om LinkedIn het ‘nieuwe normaal-Facebook’ te noemen. Maar op de vraag of mensen na deze crisis van plan zijn er hun gedrag en tijdsbesteding aan te passen, beantwoordde ruim tweederde met ‘nee’. Nuchtere conclusies en vier tips om het goed te doen.
The Matrix, 1984 van George Orwell. Inmiddels zijn we al ruim twee maanden in de ban van het ‘virus’. We zijn aan huis gekluisterd. Kantoorhumor bij het koffiezetapparaat heeft plaatsgemaakt voor diepzinnige gesprekken over het inrichten van de afwasmachine. De persoonlijke ontdekkingsreis binnen een of meerdere videobel-apps heeft zijn intrede gedaan. We vergaderen online, net als de vrijmibo’s en klantbezoeken, allemaal virtueel gemeengoed geworden. Onze social media dienen als nooit tevoren om contacten te onderhouden en als subjectieve nieuwsbron in deze uitdagende tijd. Je zou denken booming business voor LinkedIn, want marketing, sales en recruitment gaan onuitputtelijk door in de slag om de nieuwe medewerker of klant. Maar is dat wel zo?