Purpose is hot, hip en happening. Het merendeel van de Nederlandse marketeers zegt ermee te werken en volgens sommigen is purpose hèt recept voor merksucces en klinkende financiële resultaten. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut en effect van purpose is. In dit artikel kijken we naar de samenhang tussen purpose en financiële merkresultaten. Ook maken we – toepasselijk – de eindbalans op.
Strategische voordelen van sterke merken
Ook in relaties met de financiële stakeholders van de onderneming is het merk belangrijk. Banken, investeerders en aandeelhouders zoeken immers naar zekerheden voordat zij in een onderneming investeren. Een sterk merk biedt die zekerheid. Dit doet het merk niet alleen door direct bij te dragen aan verkopen en omzet. Indirect draagt het merk bij door de prijselasticiteit van consumenten en afnemers te verlagen en door geheugenstructuren te creëren die toekomstige opbrengsten meer zeker maken. Dat is ook de basisgedachte achter de merkwaarderingen van bureaus als Interbrand en Brand Finance. Verder genieten sterke merken nog een aantal andere strategische voordelen, zoals betrokken en gemotiveerd personeel en lagere werving- en loonkosten.