Het is tijd om vooruit te kijken. En als het dan ergens over mag gaan in 2019 is het: terug naar de basis. Laten we weer moeite doen om te begrijpen wat klanten bedoelen of van ons vragen. Laten we zorgen dat we de aansluiting vinden. Duurzaam, dus voor de langere termijn, voor zover dat mogelijk is. Door waarde te bieden, hoe dan ook.
We leven in een tijd van grote veranderingen. Je zou dit tijdperk het digitale tijdperk kunnen noemen. Het is een tijdperk dat komt na het agrarische-, het handels- en het industriële tijdperk en het wordt gevolgd door het artificiële tijdperk. Althans, dat stelt professor Bob de Wit, hoogleraar strategie aan Nyenrode. De tijdperken volgen elkaar steeds sneller op en elke overgang gaat gepaard met een hoop reuring. Die is nu goed zichtbaar en voelbaar: we zitten in zo’n overgang.
We leven ook in een tijd die complexer is dan ooit. De verschillen tussen generaties zijn groot, technische ontwikkelingen gaan razendsnel en iedereen lijkt altijd maar aan te staan. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een bedrijf te starten, daar ruchtbaarheid aan te geven en om klanten en investeerders te interesseren. En als marketeers hebben we de wereld aan kennis, creativiteit, tools en media tot onze beschikking om volledig los te gaan. Het is eenvoudig, toegankelijk en nog nooit zo goedkoop geweest om marketingcommunicatie te bedrijven.
Marketingfacts is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media