Boekrecensie Register Marketeers: ‘Content & AI – Zuurstof voor je klanten’

En dan staat “content” opeens ter discussie! Je zal maar Antal de Waij heten; je hebt een boek geschreven over content en contentstrategie. En dan is daar opeens, althans redelijk snel uit de lucht komen vallen, artifical intelligence. Kunstmatige intelligentie, wat aangeeft dat “alle content nu door een applicatie ontwikkeld kan worden”. Andere uitspraken en koppen uit de media: geen content functies meer, schrijven niet meer nodig, AI neemt al ons werk over, is er nog wel plek voor een contentspecialist en vele andere negatief ingestoken koppen.

De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies over onlangs verschenen marketingboeken. Eerder verschenen boekrecensies zijn terug te lezen op de site van Marketingfacts.

Content & AI – Zuurstof voor je klanten
Auteur: Antal de Waij
ISBN: 9789089657282
Uitgever: Van Duuren Management
Druk: 2024
Trefwoorden: content, AI, ChatGPT, contentplanning, contentstrategie
Recensent: Ment Kuiper, Register Marketeer, manager programma’s en trainingen SchaalX

Natuurlijk weten we allemaal dat er zaken gaan veranderen en dat er dan altijd wel nieuwe mogelijkheden liggen. Dus verandering van rollen en werkzaamheden. En van de focus van productie van content vanaf nul, naar productie van content vanuit een inspiratiebron. Zoals het voorbeeld van een Nederlandse organisatie, die aangeeft het vijfdaagse content werk nu in vier dagen te doen.

Hoe ziet die toekomst van content er dan uit?

Gelukkig heeft Antal de Waij het initiatief genomen om ons uit te leggen en toe te lichten wat dit voor de toekomst van content betekent. Als auteur van het boek Content was hij dat natuurlijk wel aan zijn stand verplicht. Maar dat terzijde. Antal heeft zijn boek herschreven met AI in zijn achterhoofd en op zijn beeldscherm. Over het toepassen van de vele mogelijkheden die AI biedt in het brede speelveld van het ontwikkelen van goede aansprekende content. En dan in alle facetten ervan. Van de contentplanning tot het ontwikkelen van een persona, van het ontwikkelen van een contentstrategie tot het daadwerkelijk produceren van content.

In zijn boek geeft De Waij een duidelijk beeld hoe je om moet gaan met die (nieuwe) AI mogelijkheden. Dat doet de auteur door het geven van voorbeelden en vergelijkingen over “werken met en zonder AI”. Dat maakt het tot een duidelijk boek en zo krijg je als lezer veel inzicht. Overigens zou ik het boek om te beginnen een keer doorbladeren en dan gebruiken bij de verschillende onderwerpen waar je in je werk tegenaan loopt. Dat werkt het beste. De theorie in het boek is aangevuld met voorbeelden, toepassingen en toelichtingen. Daarnaast staan de sjablonen als PDF op een website en die kun je naar hartenlust gebruiken. Zeker doen!

De actualiteit van Content & AI

Een vraag die ik meteen had toen ik gevraagd werd het boek te recenseren was: “Is het weer zo’n boek met rijtjes waarvan je nu al weet dat deze over een paar maanden niet meer actueel zijn?” Gelukkig niet. De Waij gaat in op de inhoud van het vak, geeft natuurlijk hier en daar wel een aanwijzing naar een tool, maar focust vooral op de inhoud.

Tip van mij: volg Antal de Waij via sociale media en lees zijn blogs op zijn website, daar heeft hij het over de laatste ontwikkelingen en benoemt tools met naam en toelichting.

Het boek is dus wel houdbaar en actueel omdat je inzicht krijgt in de inhoud van het vak!

Is het boek zinvol?

Absoluut. Voor elke marketing- en communicatieprofessional die zich bezig houdt met content. Voor profit en non-profit. Het geeft je de inzichten die je nodig hebt en waar je mee kunt werken. Gebruik het zeker als werkboek gezamenlijk met zijn documenten op de website.

Fotocredits: Pexels