(Boekrecensie Register Marketeers) De kracht van organisch leiderschap

Recensent:       Eric van Arendonk, Register Marketeer

Eindelijk eens een managementboek dat ook leuk is om te lezen. Ronald van der Molen heeft een prachtige metafoor gevonden in de natuur om organisch leiderschap in al zijn facetten uit te leggen. Gecombineerd met voorbeelden omtrent situaties waarbij organisch leiderschap al dan niet wordt toegepast maakt dat dit boek tot bijna een feest om te lezen.

Ronald gebruikt het groeien van een boom als leidraad van zijn betoog. Waarbij het start met het ontginnen, het feitelijk voorbereiden wat er nodig is. Hij vertaalt dit naar organisaties als het bewustzijn vergroten en het aanwakkeren van vernieuwing. Dan gaat hij door naar zaaien en kiemen, het feitelijk groeien en bloeien en sluit af met het uiteindelijk vrucht dragen door de boom.

Ieder hoofdstuk begint met de uitleg wat een teler allemaal moet doen om zijn gewas tot optimale groei te laten komen. Wat ik sterk vind is dat hij dit laat volgen met een praktijkvoorbeeld in organisaties. Daarna komt zijn betoog in relatie tot organisch leiderschap. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting of zoals de auteur het treffend noemt het hoofdstuk in een notendop.

Reuze knap vind ik hoe de auteur je door het boek heen loodst en je continu geboeid houdt. Mij lukte het niet het boek even weg te leggen, ik heb het nagenoeg in één streep uitgelezen. Na het lezen snap je heel goed wat organisch leiderschap inhoudt en hoe je dat geleidelijk aan kunt invoeren. Dat kan al op kleine schaal waarbij je de effecten snel zult zien. Bedoeld of niet maar Ronald laat zien dat managers een andere rol in organisaties zullen moeten gaan aannemen en dat het niet ondenkbaar is dat het uiteindelijk een uitstervend beroep blijkt te zijn.

Het boek beveel ik aan, aan iedereen die zich bezighoudt met management in welke vorm dan ook. Het verrijkt je inzicht en zet je aan tot nadenken.

Auteur:            Ronald van der Molen

EAN:                9789462762794