(Boekrecensie Register Marketeers) “KPI-denken: hou je strategie meetbaar”

Auteur Coen de Bruijn durft het aan om een boek te schrijven over een onderwerp waar elke marketingprofessional van zegt dat het belangrijk is. Maar als puntje bij paaltje komt hebben we als professionals best moeite om aan te geven wat het resultaat of de performance van een strategie gaat worden en daarop aangesproken te worden. We praten liever achteraf iets recht dat krom is.

De KPI

Meten is weten. Dat zijn de eerste woorden die De Bruijn uitspreekt in ‘Key Performance Illusies’. En daar gaat hij vervolgens vol voor. Vanuit de uitleg van een KPI tot en met de wijze waarop de KPI de wereld verandert. De Bruijn geeft aan dat een KPI “een instrument is dat meet hoe iets of iemand het doet”. Dat klinkt voor vergevorderde professionals wat eenvoudig. Maar eenvoud siert de mens. Met voorbeelden geeft de auteur vervolgens aan wat mogelijke KPI’s kunnen zijn vanuit vijf verschillende managementgebieden: klant, proces, mensen, financieel en markt.

Lees deze recensie van Ment Kuiper RM op