(Boekrecensie Register Marketeers) Super Social

Recensent:         Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer

In haar derde boek ‘Super Social’ legt Socialemediapionier en –trainer Elja Daae uit hoe je in deze tijd effect bereikt met sociale media. Nu algoritmes continue veranderen wordt het steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken en effect te bemerken. Daardoor dreigen ondernemers en marketeers de handdoek in de ring te gooien. Niet nodig, volgens deze auteur.

In het dagelijkse leven leert Daae (spreek uit als Doo) al jarenlang aan geïnteresseerden hoe je goede teksten schrijft en video’s inzet. Zodat je in het algemeen goed vindbaar bent via content. Dit nieuwe boek gaat er met name over dat alleen zenden niet meer werkt. Dat je als organisatie een push&pull-strategie moet hebben. Omdat het inkopen van bereik is ook niet de beste manier is.

Het geheim van nu is: je moet super sociaal zijn en zo bouwen aan bereik. Dat vraagt van een organisatie, dat de reguliere communicatieafdeling (lees: branding, zenden) wordt uitgebreid met mensen die mee- en terugpraten. Bijvoorbeeld in teams zoals contentmarketing en webcare. Converseren en een band opbouwen is belangrijker dan ooit in marketingcommunicatie. Aansluiting vinden bij de verwachtingen en interesses van je doelgroep en begrijpen waarom die zich op dát platform bevinden. Wat ze daar willen halen.

Belangrijk onderdeel van succes is: persoonlijk zijn. H2H: human to human. Laten merken dat bedrijven bestaan uit mensen. In vier hoofdstukken krijg je een indruk van de vereisten van deze tijd om op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Pinterest ook echt contact te hebben. Dat je niet overal aanwezig hoeft te zijn maar wellicht betere keuzes moet maken. Dat kliks niet de heilige graal zijn, omdat algoritmes niet van links naar je website houden en ook, dat de klant een kanaal koos voor dat moment en in principe daar wil blijven.

Al met al is dit boek een heerlijke trukendoos, waar je – zeker in combinatie met een contentplanning – direct mee aan de slag kunt. Een inspirerend en praktisch leerboek over hoe je de sociale platformen het beste inzet en welke content aanpassingen je per kanaal het beste kunt doen. Een boek voor iedereen die zakelijk met social media bezig is en zich afvraagt wat in de huidige tijd goed werkt. Welk kanaal beter geschikt is dan de ander en die meer willen weten over hoe je tijd, geld en energie effectief inzet.

Auteur:            Elja Daae

ISBN:                9789461263285

Uitgever:         Haystack