Van zuivere intenties naar een geloofwaardig verhaal met impact, is de ondertitel van dit boek. Storytelling heeft bij mij een associatie waarbij ik me altijd afvraag of mij een verhaal op de mouw gespeld wordt. Is een story altijd geloofwaardig? Na het lezen van het boek ben ik om, ik geloof in storytelling.
De basis in het boek en dus ook van storytelling bij duurzame ambities, betekent juist dat je eerlijk moet zijn over wat je doet. Storytelling is volgens auteur Talita Kalloe geen fantasie maar een duidelijk verhaal, afgestemd op de lezer of luisteraar. Op een dusdanige manier weergegeven dat het juiste begrepen gaat worden. Kalloe schreef er een boek over voor gedreven ondernemers met een duurzame missie.
De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies over onlangs verschenen marketingboeken. Eerder verschenen boekrecensies zijn terug te lezen op de site van Marketingfacts
Sustainable storytelling
Auteur: Talita Kalloe
ISBN: 9789401499521
Uitgever: lannoo Campus
Recensent: Eric van Arendonk RM
Verhalen over de toekomst zijn mooi, maar onzeker. Storytelling gaat over het nu! Dat dit heel krachtig is, is mij bij het lezen wel duidelijk geworden. Dit geldt zeker voor het onderwerp sustainability, dat toch regelmatig op een kwetsbare manier onder een vergrootglas ligt. Greenwashing ligt eigenlijk altijd op de loer. Winstmaximalisatie krijgt een andere dimensie… Wel zijn er meerdere drijfveren voor een bewust en duurzaam leven, in onze maatschappij en omwille van sociale doelen. Een mooie quote uit het boek: “Slow success builds character, fast success builds ego” slaat de spijker wat dat betreft op z´n kop. Voorzichtigheid is geboden bij storytelling. De intrinsieke motivatie is bepalend.
Duurzaamheid is een ontwikkeling die in een organisatie moet ontstaan en moet groeien. Het is geen knop die je indrukt of iets wat je inkoopt. Je loopt er niet mee te koop, het hoort gewoon bij je organisatie. Dat sluit ook goed aan bij wat de landelijke hogescholen Commerciële Economie in Nederland aan het invoeren zijn in het lesmateriaal. Economie blijft belangrijk maar er zijn in deze tijd ook andere belangrijke zaken die je niet uit het oog mag verliezen. De juiste balans maakt organisaties succesvol.
De auteur neemt je mee door het hele proces, de uitdagingen en de beren die je op je weg tegen kunt komen. Automatisch wordt de lezer daarmee het tempo van een eventuele verandering duidelijk.
Het boek is voor menig manager een soort van wake-up call en houdt de lezer met de beide beentjes op de grond. Sustainability is er en gaat niet meer weg. De vraag is hoe je dat gaat integreren in je organisatie zodat je niet achterop raakt bij de veranderende omgeving. Dit boek zal je helpen om je bewust te maken van je situatie en hoe je daar in de verdere ontwikkeling mee om kunt gaan. Naast veel leesplezier wens ik je ook veel succes.