Wat mocht, wat mag, what’s next? gaat over reclame door de jaren heen en wat dit met onze cultuur doet. Het boek neemt je mee in de ontwikkeling van de reclame vanaf 1960, waarbij het ontstaan van de Reclame Code Commissie en haar ontwikkeling door de jaren heen min of meer centraal staat. Ik bof dat ik in de jaren zestig ben geboren. Hierdoor kon ik de tijdslijn perfect volgen en waren de vele voorbeelden bijna allemaal een bron van herkenning. Menig keer ontsnapte me tijdens het lezen dan ook een ‘O, ja’ en ‘Dat weet ik ook nog’.
De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies over onlangs verschenen marketingboeken. Een deel van de eerder verschenen boekrecensies zijn terug te lezen op de site van Marketingfacts
Wat mocht, wat mag, what’s next?
Auteurs: Wilbert Scheurs en Doortje Smithuijs 2024
Uitgever: Spectrum
ISBN: 9789000392544
Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk RM
‘Reclame als spiegel van onze tijd’ luidt de ondertitel van dit boek, dat is opgedeeld in periodes van tien jaar waarin zowel de maatschappelijke ontwikkeling als de ontwikkeling van reclame uit de doeken wordt gedaan. Bij de verhoudingen tussen reclamemakers en de wetgeving is bijna sprake van een relatie als die tussen politie en boeven. Reclamemakers zoeken de grenzen op en gaan er overheen, wat weer leidt tot aanscherping van wetgeving. Het schijnt moeilijk te zijn om een eerlijke boodschap consumentgericht te verwoorden.
Het boek is een feest om te lezen. Je gaat de ontwikkeling van reclame beter begrijpen. De vraag of reclame schadelijk of juist een zegen is, blijft in het midden. Een schaar is een fantastisch stukje gereedschap maar kan evengoed ook dodelijk zijn. Het gaat altijd om degene die het instrument inzet in plaats van over het instrument zelf. Een goede lezer zal deze boodschap zeker tussen de regels door lezen.
Het tweede gedeelte van het boek bevat een essay van de tweede auteur; Doortje Smithuijsen. Zij neemt de recentere jaren voor haar rekening en beschrijft de rol van onder andere influencers. Ze toont aan dat reclame er een andere rol bij heeft gekregen, namelijk die van een verdienmodel. Vooral jeugd richt zich op de rol van influencer, als een soort van toekomstdroom.
Tijdens het lezen begon ik na te denken wat mijn rol eigenlijk is als boekenrecensent. Ik geef toe dat ik de boeken die ik tot nu tot heb gerecenseerd, gelezen en gerecenseerd heb uit een overtuiging dat er meer managementboeken gelezen moeten worden. Door ze te recenseren help ik toekomstige lezers bij hun keuze. Ben ik daarmee een influencer, een voorlichter of informant?
Mijn persoonlijke noot; reclame is er al eeuwen en zal er altijd blijven. Dat is wel duidelijk. Het is alleen jammer dat de groei van reclame gepaard ging (en gaat) met een evenredige groei aan wetgeving. Het wordt tijd dat marketeers hun verantwoordelijkheid pakken en eerlijke communicatie, gebaseerd op consumentenwaarde als uitgangspunt gaan nemen.
Beeldcredits: Pexels