Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer I Juli 2018

In 2015 recenseerde ik het boek Brand Design van Ruud Boer al eerder. Mijn conclusie was toen: ‘dit boek is een ware encyclopedie over het fenomeen ‘merk’ (de inhoud) en ‘merkvormgeving’ (het uiterlijk).’ Mijn conclusie nu, is dat dit boek niet alleen ‘het Nederlandse standaardwerk voor het bouwen van merken’ is, zoals de subtitel naar Harry van Delft’s enorme compliment vermeldt. Naar mijn idee is dit boek, nu het verrijkt is met digitale instrumenten, zoveel verbeterd dat het één van de relevantste marketingboeken is in Nederland. Het behoort in ieder geval tot de top 5. Het is dus maar goed, dat dit boek op alle hogescholen in Nederland en een aantal in België, voor de studielessen over marketing en communicatie gebruikt wordt.

Vaak werd er in de afgelopen decennia getwijfeld aan het toekomstige belang van A-merken. Nieuwe generaties zouden minder merkloyaal zijn. Dat mag waar zijn, maar merkbewust zijn ze zeker! Merken zijn nog altijd enorm belangrijk in onze maatschappij. Volgens Boer kan een merk alleen succesvol zijn, als deze relevant, geloofwaardig en onderscheidend is.

Opnieuw heb ik deze opvolgende, zesde editie met veel plezier gelezen. Hierbij heb ik mijn niet alleen op de nieuw toegevoegde onderwerpen gericht. Als vanzelf bleef ik hele hoofdstukken lezen, omdat het zo toegankelijk leesbaar is qua stijl. Theorie wordt afgewisseld met heldere, tot de verbeelding sprekende voorbeelden. Boer spreekt uit ervaring en deelt de cases van zijn bedrijf met de lezer.

De basis van het boek wordt nog steeds gevormd door het door Boer zelf ontworpen Brand Design model. Met voortschrijdend inzicht zijn een aantal digitale Brand Touch Points toegevoegd en is merkactivatie vermeld als vervolg op merkdesign.  In het vorige boek sloot het model af met orkestratie. Aan merkactivatie is nu zelfs een volledig hoofdstuk gewijd. Dit afsluitende hoofdstuk in het boek omvat de – inmiddels niet meer weg te denken – thema’s: persona’s, customer journey, customer brand journey model en service design. Een actualiteit die alleen door dit hoofdstuk al de vervanging van het oude boek noodzakelijk maakt.

Brand Design staat ook nog eens vol goede, Nederlandstalige definities, veelal door Boer zelf bedacht omdat hij de geldende (Engelstalige) definities niet kernachtig genoeg vindt.  Desalniettemin haalt ‘Ruud – modellen – Boer’ veel bedenkers van andere modellen aan. Altijd met bronvermelding en soms voorzien van een eigen noot.

Met recht is het een marketingboek waarbij je zin krijgt in dit vak en waar de auteur in zijn hoop dat we met open mind naar de wereld en de merken om ons heen kijken, opnieuw inspireert. Ook voor ervaren marketeers.

Auteur: Ruud Boer RM
Uitgeverij: Pearson
ISBN: 978 90 430 3611 5
Zeventiende druk: juni 2018