Vooral in de (Amerikaanse) retailsector werd in het eerste half jaar van 2016 veel gejobhopt.
Een recordaantal CMO’s in de VS vond het afgelopen half jaar een nieuwe functie. Aldus onderzoek van het Amerikaanse werving- en selectiebureau Russell Reynolds.
Het bureau houdt al vier jaar bij welke Amerikaanse CMO’s vertrekken en een nieuwe functie krijgen, intern of buiten het bedrijf.
In het eerste half jaar van 2016 noteerde het bureau 175 nieuwe aanstellingen. En dat is het hoogste aantal sinds de start van de telling in 2012.
Met name in de retailsector werd veel van baan gewisseld. Van de top-30 Amerikaanse retailers zag 48 procent de afgelopen 12 maanden hun CMO vertrekken. En van alle nieuwe aanstellingen nam retail 17 procent voor zijn rekening (vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een stijging van 9 procent).
Volgens de onderzoekers zijn de vele jobwisselingen in retail het gevolg van de snelle ontwikkelingen in multichannel commerce en het veranderende consumentengedrag.
Waar wordt het nieuwe talent gevonden? Bijna 64 procent van de bedrijven huurde extern talent in het afgelopen half jaar, vergeleken met 84 procent in het eerste half jaar van 2014. Vooral de financiële sector zocht mensen van buiten de organisatie. Consumenten- en technologiebedrijven zochten juist naar marketingdirecteuren met ervaring in dezelfde sector.
Russell Reynolds onderzocht ook de motivaties van vertrekkende CMO’s. 61 procent was op zoek naar nieuwe kansen, 4 procent ging met pensioen, en slechts 23 procent kreeg een interne promotie, bijvoorbeeld als CEO.
Van het percentage dat nieuwe kansen najaagde, bleef 75 procent in dezelfde branche werken, 55 procent als marketingdirecteur.
Vrouwen
40 procent van alle nieuw aangenomen marketingdirecteuren is overigens vrouw, aldus de data van Russell Reynolds. Dat is slechts 1 procent meer dan in het tweede half jaar van 2015, maarwel weer 34 procent meer dan in de eerste helft van 2015.
Dit bericht verscheen eerder op marketingonline.