Voor iedere marketingprofessional is het vanzelfsprekend dat zijn werkveld sterk aan verandering onderhevig is. Sinds de opkomst van het digitale tijdperk is er met online marketing een geheel nieuwe tak van sport bijgekomen voor de marketeer, met daarin de uitdaging van snelle veranderingen en nieuwe mogelijkheden. Bijblijven op het vlak van nieuwe ontwikkelingen is cruciaal om een optimale marketingstrategie uit te kunnen zetten, waarbij niet zelden verschillende disciplines van de organisatie worden geraakt.
Kritische reflectie
Als marketeer weet je als geen ander dat je niet alleen naar buiten, maar ook zeker naar binnen moet kijken. Kritische reflectie op de eigen kennis en kunde is op zijn plaats. Het Permanente Educatie-programma van Nima vormt hiervoor een mooie stok achter de deur, die zorgt voor motivatie en noodzaak. Aanvankelijk begon ik de werkzaamheden naast mijn vaste baan als gastdocent bij diverse HEAO-marketingopleidingen. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Enerzijds door een bijdrage te leveren aan de opleiding van de toekomstige generatie marketeers en anderzijds om jezelf scherp houden. Een positieve bijkomstigheid is dat Nima PE-punten uitkeert op basis van de uren die worden besteed aan het geven van gastcolleges. Voor mij triggerde het geven van gastcolleges dermate, dat ik zelf ook weer besloot om een opleiding naast mijn baan te gaan doen. Na veel wikken en wegen, waarbij uiteraard ook de opleidingen die leiden tot een officieel Nima-diploma langskwamen in mijn klantreis, viel mijn keuze op een executive masteropleiding van Tias Business School met het doel het felbegeerde MSc-diploma in handen te krijgen. Tevens was een belangrijke vraag: wil ik mij bekwamen in een academische marketingopleiding of past een bredere bedrijfskundige master beter bij mijn professionele ontwikkeling. Het werd dat laatste, met als gevolg een achttien maanden durend parttime traject waarbij je aanvankelijk toegelaten wordt na een intakegesprek en het succesvol afronden van een voorbereidingsmodule. Na achttien maanden in een snelkookpan te hebben gezeten kom je eruit als een ander persoon met nieuwe vaardigheden, waarvan de belangrijkste de helicopterview is. Wat is vervolgens mooier om in een nieuwe baan of functie te kunnen toetsen wat de Permanente Educatie heeft bijgedragen aan de persoonlijke ontwikkeling? In korte tijd bleek dat het mij in staat stelt sneller verbanden te leggen in een snel veranderende multidisciplinaire omgeving, wat de slagkracht van mijn strategie enorm vergroot.
David Verheijde MSc SMP NQL is online marketing director bij Creative Result Communication – Deze column verscheen in MarketingTribune
Voor meer informatie over de verschillende NIMA Persoonstitels, klik dan hier.