(Column Ester van Kuik-de Jong SMP SDP) “Contentmarketing: van de basis naar een structurele aanpak”

Ik ben opgeleid in de jaren negentig als traditioneel marketeer. Toen waren de online ontwikkelingen nog lang niet zo ver als tegenwoordig. Al jaren volg ik dan ook verschillende masterclasses, seminars en leergangen om bij te blijven op marketinggebied en alle nieuwe ontwikkelingen toe te kunnen passen bij de marketingvraagstukken van mijn opdrachtgevers en in mijn eigen bedrijf.

We deden maar wat
Contentmarketing is een thema dat vanaf het begin van mijn carrière al een hot topic in mijn dagelijkse werkzaamheden is. Toen spraken wij alleen nog over het schrijven van webteksten, nieuwsberichten en klantcases en deden we maar wat. Tegenwoordig valt dit allemaal onder de noemer contentmarketing en zit er een hele strategie achter. Maar de achterliggende gedachte is in mijn ogen altijd dezelfde geweest: op een betrouwbare en authentieke manier jouw doelgroep informeren van wat je te bieden hebt. En dat het liefst uit de mond van je klant in plaats van die over the top commerciële tekst die je zelf hebt geschreven.

Modellen
Om voor mijzelf overzicht te krijgen en te houden in het hele speelveld rondom contentmarketing, volg ik regelmatig cursussen en masterclasses. Ook heb ik mij verdiept in online marketing en seo, want zonder deze technieken schrijf je misschien wel prachtige content, maar wordt het door niemand gelezen.

Wat mij opvalt, is dat het aantal modellen dat je kunt inzetten voor het opstellen van een contentstrategie zich steeds verder uitbreidt. Zo heb je bijvoorbeeld het 6C, Aida, Rean, Coontent en het Piramide-model. Maar in al deze modellen is nog steeds de basis hetzelfde: bepaal je doelgroep, buyers persona, breng de probleemstelling en behoefte goed in kaart en onderzoek op welke plek de buyer zich bevindt en waar hij of zij ontvankelijk is voor jouw verhaal.

Als je deze stappen niet goed in kaart hebt, kun je niet bepalen in welke fase van de buyers journey je jouw buyers op welke manier moet benaderen. En zorg er voor dat je met een overtuigend en authentiek verhaal komt.

Zuurstof voor je klanten
Ik ga regelmatig in gesprek met klanten en dan laat ik ze vertellen waarom de behoefte is ontstaan om bepaalde oplossingen te laten ontwikkelen door mijn opdrachtgevers. Wat was het oorspronkelijke probleem? Waarom zijn ze naar een betreffende oplossing op zoek gegaan en welke visie zat hierachter. Maar ook wat hun mening is over de samenwerkingen en uiteindelijke oplossingen. Ik ben namelijk van mening dat je op deze manier boven water krijgt waarom bepaalde behoeftes ontstaan en geef je de lezer de mogelijkheid om zichzelf hier wel of niet in te herkennen.

Wanneer je het verhaal hebt staan, afgestemd op de verschillende fasen van de buyers journey, is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Zorg dus voor een gedegen zoekwoordenonderzoek, bepaal op welke externe bronnen jouw buyers zich bevinden en hoe je deze het beste kunt bereiken. Of het nu online is, fysiek of met behulp van andere media.

Zuurstof voor je klanten van Antal de Waij is een boek dat je stap voor stap uitlegt hoe je een gedegen contentstrategie opbouwt en hoe je deze direct kunt uitrollen in je organisatie. Ik heb zelf een workshop van Antal mogen volgen en heb zijn werkwijze inmiddels al meerdere keren toegepast bij verschillende van mijn opdrachtgevers. In alle gevallen bleek deze strategie te zorgen voor een nieuwe, overzichtelijke blik op de propositie van de organisatie en hoe deze aansluit op de vragen van de buyer.

Ester van Kuik-de Jong SMP SDP is eigenaar van Endezant Advies. Deze column verscheen eerder bij MarketingTribune