Door Ina Oome*
Ken je klant, ken de markt, alles draait om kennis. Of het nu zelfkennis is of kennis van de markt, het verwerven en vergaren van kennis zorgt ervoor dat je de know how hebt om je doel zo effectief mogelijk te bereiken. Kennis geeft je nu eenmaal inzicht en met de juiste inzichten weet je je doelen echt te realiseren. De vraag is alleen wanneer heb je de bruikbare inzichten? En heb je ook werkelijk alle inzichten?
Wanneer weet je voldoende om echt effectief te zijn? Nooit! Eigenlijk nooit! De klant verandert van dag tot dag en zijn gedrag ook. Het vergaren van consumer insights is dan ook een continue proces. Zo geldt dat ook voor het vergaren van kennis als professional. Je bent nooit uitgeleerd en je hebt nooit alle kennis en meest adequate kennis. Er is altijd nieuwe informatie voorhanden. Uitdagend en verfrissend is het om samen met professionals je kennis te verdiepen en te vergroten. Te kijken naar nieuwe marketingstrategieën, nieuwe middelen en media,
maar ook juist eens buiten gebaande paden te gaan als Senior Marketing Professional en een kijkje te nemen in de wereld van pricingmanagers of aan de slag te gaan met jezelf als persoon achter de professional. Hoe kun je nog beter adviseren, welke overtuigingstechnieken kun je daarbij benutten.
De masterclasses van Nima lenen zich daar uitstekend voor. Het lezen van vakbladen en bijpraten met andere professionals op netwerkborrels trouwens ook. Wat ik ook leuk vind is het volgen van nieuwe programma’s op tv, want geloof het of niet er valt echt te leren
van de programmering. Wat is hip en happening?
Nou curling bijvoorbeeld en uiteraard ook De Luizenmoeder. Waar je ook lering uit kunt trekken zijn de personas die worden neergezet en het format van programma’s. Dus van masterclasses tot tv-kijken of een netwerkborrel. Je kunt overal leren en je kunt overval van leren. Kortom, genoeg stof tot nadenken en veel expertise in deze wereld die je je nog eigen kunt maken. Want ik kan dan wel met een rugzak aan kennis en telbare rimpels aan ervaring de strategische denker en creatieve professional zijn. Dat kan alleen zo blijven door nog meer kennis toe te voegen aan de rugzak, mezelf te blijven ontwikkelen en tja ook die extra rimpeltjes en hier en daar grijze haren op de koop toenemen.
*Ina Oome is zelfstandig ondernemer bij haar eigen bedrijf INA!, Professionele strategische denker én een creatieve doener.
Deze column verscheen eerder in MarketingTribune. Een column die afwisselend wordt geschreven door een Senior Marketing Professional van NIMA.