Opkomst identiteitsplatformen en data vaults maken opeisen datasoevereiniteit eenvoudiger
Nog geen tien jaar geleden deelden mensen achteloos hun complete levens via social media en gaven consumenten haast zonder erbij na te denken al hun persoonlijke gegevens aan bedrijven en webwinkels. Vele datalekken en privacy-schandalen later en het beeld is compleet anders. Consumenten nemen privacy steeds serieuzer en vertrouwen bedrijven en organisaties steeds minder als het gaat om hun persoonlijke gegevens.
De toekomst voorspellen is lastig, maar dit is precies wat wij in het boek Shopping in 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering gedaan hebben voor de Nederlandse retail sector (zie kader). Ons doel was om de belangrijkste ontwikkelingen in kaart te brengen die de retailsector richting 2030 gaan bepalen. Voor Marketingfacts gaan we in twee artikelen nader in op de belangrijkste ontwikkelingen die we zien op het gebied van digitale marketing en klantdata. In het eerste deel gaven we aan waarom wij geloven dat het einde van data als verdienmodel in zicht is. In dit tweede deel kijken we vooruit naar een toekomst waarin de consument meer controle heeft over zijn of haar data. Het realiseren van deze zogenaamde datasoevereiniteit heeft een aantal cruciale randvoorwaarden en is dus nog geen voldongen feit.
Dit artikel is geschreven door Nik van Brink en verscheen eerder op