Consumenten vinden sportsponsoring-bemoeienis crypto en gokken maar niks

    Ondanks dat gokken vaak een nauwe band heeft met sport, zegt slechts 12% dat dat ook geschikte sponsoren zijn van professionele sport

    Aan de vooravond van een jaar vol F1, Tour, WK en zodadelijk eerst een Olympische Winterspelen, heeft Brits onderzoeksbureau onderzoek verricht naar de financiering van topsport. Consumenten vinden auto-, technologie- en telecommerken de meest geschikte sponsors van professionele sportclubs, competities en atleten. YouGov verrichtte daarvoor onderzoek in 17 markten wereldwijd.

    Meer dan een derde van de consumenten zei dat autofabrikanten (36%) geschikte sportsponsors zijn, met tech (34%) en telecommunicatie (34%) merken op de voet. Als succesvolle voorbeelden worden door hen onder meer het automerk ŠKODA, het technologiemerk Samsung en het telecommerk Vodafone genoemd. Banken en verzekeringsmerken (31%) en toeristische bestemmingen of reismerken (31%) worden ook als passend beschouwd. Farmaceutische bedrijven scoren aanzienlijk lager (17%). Sportsponsoring is aantrekkelijk voor veel adverteerders, zo stellen de onderzoekers, omdat het de mogelijkheid biedt om een ​​groot en betrokken publiek te bereiken. Onder meer WARC schrijft over het onderzoek en viste er onderstaand overzicht uit.

    Dit artikel is geschreven door Luuk Ros SCP en verscheen eerder op