Culturele gevoeligheden en sociale betrokkenheid in marketing

    Onlangs schreef ik in ‘Diversiteit in Marketing: de nieuwe moraalridders‘ over de toegeëigende verontwaardiging van een paar Nederlandse marketeers. Zij waren zéér geschokt door de TV-reclame van Los Taqueros (“bedenker en maker van warme gerechten met Mexicaanse swing” uit Losser) waarin twee Hollandse bleekneuzen zich in de sfeer van het geadverteerde voedsel probeerden in te leven met kleding en een dansje. Die ‘deskundigen’ vonden het een schandaal (troefkaart: “brownface”: hoewel ze niet eens geschminkt waren, dus het bleven bleekneuzen) dat Mexicanen zo belachelijk werden gemaakt. Mexicanen zelf, zo bleek uit een onderzoekje van mij, moesten er hartelijk om lachen en herkenden zich helemaal niet in die twee Chicanos.

    Divers of woke?

    Dat diversiteit inmiddels bijna verplichte kost is in je marketingplan of mediamix lijkt me duidelijk – het is eigentijds, sociaal verantwoord en ook nog eens goed voor je bedrijfscultuur en je bottom line. Ik heb in mijn promotieonderzoek de volgende formule ontwikkeld:

    Dit artikel is geschreven door en verscheen eerder op